Abigail: ‘Als iets niet staat, dan staat het niet; durf dat te zeggen’
Abigail Bakker (33) werkt als ‘kaper’ bij Gekaapt in Amsterdam. Hier verkoopt ze haar eigen duurzame kledingmerk ‘Goat’. “Als jong meisje wist ik: als ik later groot ben, wil ik een eigen kledingwinkel. Zo gezegd, zo gedaan.”
We stelden Abigail een aantal vragen:
Hoe ben je in de detailhandel terecht gekomen?
“Ik werk al sinds mijn zeventiende in de mode. Eerst bij Amedee in Haarlem, waar ik de mbo-opleiding Mode Detailhandel volgde. Later voor mezelf, met een eigen kledinglabel ‘Goat’. Dat merk verkoop ik nu bij Gekaapt. Een soort shop in shop.”
Waar komt je passie voor mode vandaan?
“Volgens mijn moeder was ik als jong meisje gek op drie dingen: dieren, muziek en mode. Op iets latere leeftijd wist ik het zeker: ‘als ik later groot ben, wil ik een eigen kledingwinkel’. Zo gezegd, zo gedaan. In 2014 opende ik de ‘Geitenwollenwinkel’ en in 2019 ‘Goatstore’. Helaas begon een jaar later de coronacrisis. Door een gebrek aan klanten (toeristen), heb ik de deuren toen moeten sluiten.”
Hoe krabbelde je er weer bovenop?
“Dankzij vriendschap. Gekaapt is van Natali Salvaggio, een goede vriendin van mij. Vroeger werd de winkel gerund door een groep ondernemers. Zij ‘kaapten’ leegstaande panden voor hun pop-up shop. Toen Natali het overnam, kwam er rust in de tent. Eén eigenaar, één plek, maar nog steeds; meerdere merken.”
Hoe ziet jouw werkdag eruit?
“Ik draai twee dagen per week in de winkel mee. Dan verzorg ik de etalage, help ik mee met de inkoop en geef ik klanten goed advies. De overige dagen werk ik aan mijn eigen merk. Aan de collectie, webshop en styling.”
Wat is er zo leuk aan werken in de retail?
“Ik vind het heel tof om kleding in te kopen, het in te hangen en op poppen en uiteindelijk mensen te stylen. Dan heb ik het trouwens wel over high end producten, met een mooi verhaal. Dat is voor mij ‘werken in de retail’. Dus geen baan bij een grote winkel, maar een baan in een boetiek, waar je echt de tijd kunt nemen voor je product en je klant.”
Wat doe je om bij te blijven in je vak?
“Doordat ik mijn eigen kledingmerk heb, ben ik 24/7 bezig met trends en styling. Mijn inspiratie doe ik op via social media. Zo volg ik op Instagram de grotere merken, zoals Weekday. En zoek ik op Pinterest op termen zoals ‘streetware’. Vind ik iets inspirerend? Dan maak ik er een screenshot van.”
Wanneer ga je met een tevreden gevoel naar huis?
“Als ik leuke gesprekken gehad heb en goed verkocht heb. Wat kan ik zeggen, van een goede omzet word ik blij.”
Hoe behaal je zo’n goede omzet?
“Door eerlijk te blijven. Als iets niet staat, dan staat het niet; durf dat te zeggen. Subtiel, maar eerlijk. Liegen is geen optie. Dat voelt een klant aan. En juist dan, komt ze nooit meer terug. Blijf eerlijk en zeg dat de kleur of de pasvorm niet goed is en kom met een alternatief. En als je niks hebt, laat de klant dan zonder item de winkel uitgaan.”
Jouw toekomstdroom?
“Ik wil mijn merk nog verder uitbouwen. Als de wereld weer ‘normaal’ wordt, wil ik opnieuw winkels openen. Eerst in Amsterdam. En daarna naar New York en Londen: dream big!”