Alles is duurder! 6 slimme verkooptips in tijden van prijsstijgingen
Het is je vast niet ontgaan. De prijzen zijn gestegen. Tijdens de coronacrisis vaarde de woonbranche aardig goed, maar inmiddels zorgen de hogere energieprijzen, politieke onrust en de nasleep van de pandemie voor duurdere producten. Het gevolg: de consument houdt de hand op de knip. Een spannende tijd voor de winkelmedewerker. Anna Hutten, brancheadviseur wonen van INretail, geeft advies.
Meer tijd
Er is een keerzijde. De hogere prijzen zorgen voor een zuinige klant, waardoor het rustiger wordt in de winkel. Als verkoper heb jij dus meer tijd voor je klanten dan voorheen, volgens brancheadviseur wonen Anna Hutten van INretail. “Des te belangrijker om degenen die wél komen, met alle egards te behandelen.”
Des te belangrijker om de klanten die wél komen met alle egards te behandelen.
De verkooptips van Anna
- Tip 1: “Begin het gesprek. Laat die klant niet zomaar rondkijken. Die kan immers overal shoppen. Ontdek waarom hij/zij juist bij jóu binnenstapt.”
- Tip 2: “Maak contact. Duik niet in je beeldscherm als er een klant rondloopt. Vooral de jongere generatie heeft hier last van, merk ik.”
- Tip 3: “Inspireer de klant met de styling van de winkel én je online profiel. Met de juiste beleving kun je de klant opvoeden en meenemen.”
- Tip 4: “Ontdek welke klant er voor je staat. Is die innovatief of behoudend? Wil die veiligheid of avontuur? Stel de juiste vragen.”
- Tip 5: “Zorg dat het profiel van de winkel goed gepresenteerd wordt op CBW-erkend.”
- Tip 6: “Onderzoek de diepere verlangens van de klant. Komt die voor een laminaatvloer? Think again! Hij/zij wil misschien een werkkamer met beleving.”