“Als je werkt vanuit je hart, kan het niet mis gaan”
Yvonne Bertens runde jarenlang een eigen nagelsalon, maar miste collega’s. Toen Milly, de eigenaresse van Maxim’s, de grootste plussize winkel van Nederland, Yvonne een baan aanbood, zei ze direct: ja! Yvonne: “Hier werk ik vanuit mijn hart. Zelfs in de coronacrisis. Met live modeshows op Facebook, maken wij de dag van de dame met een maatje meer nét even wat leuker. Dat is toch fantastisch?”
Een carrière in de retail ‘overviel’ Yvonne: “In mijn nagelsalon was Milly een vaste klant. Op een dag vroeg ze mij of ik mee wilde lopen in één van haar modeshows. Dat leek me wel wat! Na de modeshow was het zo druk met klantvragen en bestellingen, dat ik even bijsprong. En daar kreeg ik, tot mijn eigen verbazing, zo veel energie van! Op die dag ontdekte ik een nieuwe passie en bood Milly mij een baan aan. Dat is inmiddels al weer zeven jaar geleden.”
Nu houden we drie keer per week een online modeshow.
Leren door te doen
Naast de verkoop verzorgt Yvonne inmiddels ook een stukje floormanagement en inkoop. Die kennis deed zij grotendeels in de praktijk op: “Ik volgde een opleiding detailhandel en een opleiding tot nagelstyliste, maar het meeste leer(de) ik toch wel van mijn collega’s. Iedere dag leer ik weer wat nieuws bij. Over pasvormen, stoffen, kwaliteit of kleurencombinaties. Daarnaast is de sfeer hier zo goed. Ons team voelt haast als een tweede familie. Dat maakt dat ik iedere dag weer met héél veel plezier naar mijn werk toe ga.”
Maatje meer
Yvonne heeft zelf maatje 42/44, dus weet hoe het is om een ‘maatje meer’ te hebben: “Veel winkels bieden slechts een beperkt aanbod in grote maten. Dat is bij Maxim’s wel anders. De dame met een maatje meer kijkt hier haar ogen uit. Natuurlijk vindt zij niet altijd alles mooi, maar bij ons kan zij wél alles aan. En dat is uniek. Ik vind het heel leuk om daar onderdeel van uit te mogen maken.”
Werken in de Corona-crisis
Ook in de coronacrisis adviseert Yvonne haar klanten graag en goed: “In het begin van de uitbraak was het aanpassen en wennen. Ik moest nadenken over alles. Dat is nu gelukkig anders. Ik ben voorzichtig, maar niet bang. De afstand houd ik inmiddels automatisch. En héél vaak poetsen en adviseren zonder aanraken, is inmiddels ons nieuwe normaal. Gelukkig vinden steeds meer klanten hun weg weer naar de winkel. Mensen willen toch weer een goed gevoel krijgen. En een setje nieuwe kleding draagt daaraan bij.”
Modeshows op Facebook
Voor de klant die liever thuisblijft, bedachten Yvonne en haar collega’s ook iets leuks: “In april zou onze jaarlijkse voorjaarsmodeshow plaatsvinden. Maar ja, die ging natuurlijk niet door. Wij zeiden toen tegen elkaar: ‘Weet je wat, we houden de modeshow gewoon op Facebook!’ Mijn collega’s en ik stonden zelf model en gingen live. En onze klanten? Die waren wild enthousiast! Na afloop ontvingen we bloemen, kaartjes en zelfs een taart. We dachten: ‘Dit gaan we vaker doen!’ Nu houden we drie keer per week een online modeshow. En na zo’n show staat de telefoon roodgloeiend. De bestellingen vliegen dan de deur uit. Weet je, ik geloof dat als je werkt vanuit je hart, het niet mis kan gaan. Alleen met authenticiteit komen wij deze crisis te boven.”
Meer weten?
Wil je je productkennis in de mode vergroten? Of een nog betere verkoper worden? Kijk dan eens bij Retail opleidingen, en selecteer een vakgebied of branche om het aanbod te bekijken.