17/10/2024 | Leestijd 4 minuten

Irma, storemanager WE Fashion: ‘Ik voel me een ondernemer in mijn “eigen” WE-filiaal!’

Irma Kompei (53) groeide op in een boerengezin en leerde al vroeg wat hard werken is. Deze mentaliteit bracht haar naar de retail. Het werd een carrière met veel bijzondere wendingen. Ups en downs. Steeds als ze hogerop klom – tot districtmanager of zelfstandig ondernemer - verlangde ze terug naar de basis: gewoon gezellig werken in een winkel. Dat doet ze nu als storemanager bij WE Fashion in Eindhoven.

Irma, storemanager WE Fashion: ‘Ik voel me een ondernemer in mijn “eigen” WE-filiaal!’

Technofeestjes

“Tijdens een avondje dansen of op een technofeestje betrap ik mezelf erop dat ik constant kijk naar wat iedereen draagt. Welke trend heb ik nu weer gemist?”

Dit werk heeft me sociaal gemaakt.

Didi

“Van nature ben ik niet echt sociaal, dat heb ik door dit vak geleerd. Het begon met een bijbaantje in een schoenenwinkel, en op mijn 21e was ik al filiaalmanager bij Didi. Het gaf me een kick om resultaten te behalen door de juiste producten op de juiste plek te zetten. Die kleine succesmomentjes geven me nog steeds energie.”

Leermeester

“Op mijn 24e werd ik districtmanager bij Didi, maar ik voelde me opgesloten op het hoofdkantoor. Het colbertje dat ik aanhad, was letterlijk een keurslijf. Ik miste de humor en gezellige bedrijvigheid van de winkelvloer. Toen ik de kans kreeg om een vestiging van Forecast te openen, greep ik die meteen aan. Het werd de beste tijd van mijn leven, mede dankzij mijn leermeester die me met zijn peptalks erdoorheen sleepte.”

Toverspiegel

“Ik heb een tijd bij Diesel gewerkt met een eigen showroom voor retailers. Maar als ik hun winkels bezocht, werd ik niet blij. Plastic hangers, rommelige, versleten gangpaden, slechte verlichting… Toen dacht ik: dit kan ik beter. Zogezegd, zo gedaan. Ik begon mijn eigen kinderkledingwinkel, Toverspiegel. Het was een geweldige tijd, maar uiteindelijk miste ik – opnieuw - de dynamiek van een winkel met een groter team. Daarom besloot ik Toverspiegel te verkopen.”

WE-meisje

“’Ik ben toch geen WE-meisje?’ dacht ik telkens als ik weer dezelfde vacature voor storemanager voorbij zag komen. Misschien was het teken, dus ik probeerde het maar gewoon. Een schot in de roos, want WE past perfect bij me.”

Beleving

“In een straat met tien winkels die dezelfde witte blouse verkopen, is het de beleving die het verschil maakt. De klant moet zich gezien en gehoord voelen. Ook zaken zoals de muziek, temperatuur en geur spelen een rol.”

Tijdverdrijf

“Verplaats je in de klant. Hoe willen ze behandeld worden? Zelfs als iemand binnenkomt voor tijdverdrijf, is dat hun doel. Geef ze dat. En wees ruimdenkend. Als iemand in een gerafelde outfit binnenkomt, zegt dat niets over die persoon.”

Macht

“Kennis is macht, zeg ik altijd. Als je iets weet over een product, deel dat dan. Ik geniet ervan om mijn kennis over te dragen aan jongere collega’s. Het is mijn taak om een goed voorbeeld te geven. WE investeert veel in personeel. Zie bijvoorbeeld het Store Stars-programma met het credo ‘Empower your people, amaze your customer’. Dit trainingsprogramma houdt ons scherp. Vorige week hebben we trouwens nog een prachtige modeshow mogen bijwonen op het hoofdkantoor.”

Ondernemer

“Ik wil de vrijheid hebben om mijn eigen beslissingen te nemen binnen de kaders van het bedrijf. Bij WE heb ik die vrijheid gevonden. Ik voel me een ondernemer in mijn eigen winkel.”

Grote liefde

“De retail is mijn grote liefde, hier kan ik mijn passie en ervaring volledig benutten. Dit is mijn roeping!”