29/10/2017 | Leestijd 3 minuten

‘Als medewerker kun jij kinderarbeid helpen voorkomen’

Hansje van der Zwaan (39) maakt zich namens UNICEF sterk tegen kinderarbeid. Zij strijdt voor maatschappelijk verantwoord ondernemen, ook in de mode. In de winkel kun jij hier je steentje aan bijdragen. Hoe? Hansje geeft tips. 

‘Als medewerker kun jij kinderarbeid helpen voorkomen’

168 miljoen kindarbeiders

‘Praten we over kinderarbeid, dan hebben we het niet over een krantenwijk of vakantiebaantje. Dan doelen we op kinderen die hele dagen of grote delen ervan in fabrieken of ateliers werken, vaak onder gevaarlijke omstandigheden. In onze wereld tellen we minstens 168 miljoen kindarbeiders. Daarvan werken er 65 miljoen onder gevaarlijke omstandigheden. Zij groeien ongezond en zonder educatie op. Dat kunnen wij toch niet laten gebeuren?’

Niet zwart-wit

‘Helaas is kinderarbeid niet altijd direct zichtbaar. De branche is niet zwart-wit. Zo is goedkope kleding niet per definitie slecht en dure kleding lang niet altijd duurzaam. Er zijn hele dure merken die heel weinig doen tegen kinderarbeid en er zijn hele goedkope merken die juist verantwoord produceren. Een kledingstuk gaat door vele handen voordat het in jouw winkel belandt. Helaas ook door teveel kinderhanden. De fabrikant die aan jouw winkel levert, is als eerste partij in de productiereeks, nog goed traceerbaar. Dat is voor een weverij, spinnerij of grondstoffenboer al minder eenvoudig. Gelukkig zijn er in Nederland veel organisaties die het bedrijf waar jij voor werkt, op weg kunnen helpen kinderarbeid te voorkomen. INretail en UNICEF zijn er daar twee van.’

Wat jij kunt doen

‘Ook als winkelmedewerker kun jij je steentje bijdragen aan het tegengaan van kinderarbeid. Hoe? Door zelf vragen te stellen en vragen van klanten door te spelen aan het hoofdkantoor of diegene die over het maatschappelijk verantwoord ondernemen gaat. Door vragen te stellen en het onderwerp aan te kaarten, groeit het bewustzijn. Alleen zo weet jouw management wat er speelt bij medewerkers en klanten. Dat maakt de kans groter dat ze hier iets mee doen. Jij kunt zoveel meer doen dan alleen kleding verkopen. Ook jij kunt kinderarbeid helpen voorkomen.’

Wat je de klant vertelt

‘Jouw klanten zien veel nieuwsberichten over diverse merken voorbijkomen. Ook gerelateerd aan kinderarbeid. Ze willen weten hoe dat zit en doen steeds vaker navraag in de winkel. Dat kan ook jou overkomen. Wees de consument voor en onderzoek hoe er in jouw winkel wordt omgegaan met kinderarbeid. Durf te vragen. Zo sta jij klaar met een antwoord en zet jij kinderarbeid binnen jouw winkel op de agenda.’