André (53): “Als je het vertrouwen hebt van de klant, is héél veel mogelijk!”
Maatpakken
Het is een vak apart binnen de retail: het verkopen van maatpakken. Na het bepalen van de stof, de maten, de knopen en de voering moet de klant nog een keer terugkomen om het pak te passen. En precies dát intensieve klantcontact vindt André van de Hoef (53) zo leuk aan zijn baan bij de Amsterdamse winkel PAKKEND.
Perry
“Ik ben eigenlijk begonnen in de tegenovergestelde branche van de formele kleding, namelijk: sportkleding, bij Perry Sport. Eerst als verkoper, toen als assistent-bedrijfsleider en uiteindelijk als bedrijfsleider.”
Het eerste pak wat ik moest afmeten, zat meteen goed!
Natuurtalent
“Na zeven jaar Perry Sport stapte ik over naar de herenmode. Daar ben ik voor het eerst in aanraking gekomen met maatpakken. Op een dag was een collega ziek en moest ík ineens een klant een pak aanmeten zonder enige vorm van training…. Ik probeerde alles zo secuur mogelijk op te meten en te noteren… Nou, wat denk je? Dat pak zat in één keer goed! Ik bleek er aanleg voor te hebben. En iets waar je goed in bent, wordt automatisch leuker.”
Trainingen
“Ik werk nu ruim twintig jaar in de herenmode, waarvan vier bij PAKKEND. Door de jaren heen heb ik verschillende trainingen gevolgd binnen het hoge segment herenmode. Seminars, bijvoorbeeld. Elk label heeft weer zijn eigen systeem.
Postuur
“De kunst van dit vak, is dat je het postuur van een klant kunt signaleren en de fysieke kenmerken vertaalt naar het patroon van een pak. De ene persoon heeft hele rechte schouders, bij de ander lopen deze weer schuin af.”
Klantcontact
“Het is telkens weer een mooi proces: met de klant op zoek gaan naar het gedroomde pak. Afspelden, inmeten, stoffen uitkiezen… Naast het klantencontact heb ik ook de verantwoording over onze goederenstroom. Ik controleer of alle orders kloppen, de stoffen zijn besteld, of er geen vertraging ontstaat, enzovoorts.”
Voldoening
“Het mooiste moment van mijn werk vind ik als de klant het nieuwe pak aandoet, wat perfect past, waarna hij een grote glimlach laat zien en zijn dankbaarheid uitspreekt. Ik haal daar veel voldoening uit! Al helemaal als diezelfde persoon een jaar later weer binnenkomt voor een nieuw pak: het grootste compliment wat je kunt krijgen.
Bruidegoms
“Het is altijd leuk om bruidegoms te ontvangen. Ze zijn vaak nog jong, weten nog niet veel van maatkleding en luisteren graag naar jouw expertise.”
Computer
“Ik zou iets makkelijker met een computer willen kunnen omgaan, ook al ligt mijn interesse er niet. Alles gaat nu eenmaal digitaal, tegenwoordig. Gelukkig gaat het steeds beter!”
Trucjes
“Laatst vroeg een collega mij om advies. Tijdens de laatste pasafspraak, zat het pak van een klant nog steeds niet lekker. Ik zag meteen wat er mis was, haalde een paar trucjes uit met de armschachten en het maatpak zat als gegoten. Die meneer heeft meteen nóg een pak besteld! Zo zie je maar, als je het vertrouwen van de klant hebt gewonnen, is er heel veel mogelijk.”
Engels
“Ik houd niet zo van die dunne stoffen die je nu veel ziet. Geef mij maar het klassieke, Engelse dikke garen van 320 gram per strekkende meter. Dat kreukt minder, zit de hele winter lekker warm en de kwaliteit is mooi genoeg om lang door te dragen. Denk aan een stoffenhuis als Scabal.”
Meer weten?
Stoffenkennis kan jou helpen om de klant van beter advies te voorzien. Je kunt je vakkennis van stoffen en materialen vergroten door bij DETEX de 1-daagse training Textielwarenkennis te doen.