Arjanta (58) liet zich omscholen: "Ik kwam erachter dat ik iets creatievers wilde doen"
Na een carrière bij de Rabobank, werkt Arjanta Kwakernaak (58) nu sinds kort als interieurstylist/ verkoopmedewerker voor Offringa Wonen. Daar is zij helemaal in haar element. "Vroeger had ik mezelf nooit in een winkel zien staan. Nu ben ik er niet weg te krijgen.''
Een aantal vragen aan Arjanta:
Je werkt kersvers bij een woonwinkel. Hoe ben je in de detailhandel terecht gekomen?
‘Dat is een opmerkelijk verhaal. Ik heb namelijk een hele andere achtergrond. Ik werkte dertig jaar, in verschillende commerciële functies, voor de Rabobank. Door de reorganisatie verviel mijn baan en kwam ik in een loopbaantraject terecht. Daar kwam ik erachter dat ik iets creatievers wilde doen, maar wat? In mijn zoektocht vond ik de opleiding Interieurstyling. Ik studeerde af, vond een vacature bij Offringa Wonen in Nieuw-Vennep, solliciteerde en de rest is geschiedenis.’
Voor mij is zo’n interieurplan vanzelfsprekend, voor klanten niet.
Fulltime of parttime?
‘Ik werk drie dagen per week in de winkel en twee dagen voor mezelf. Die weekindeling is voor mij ideaal. Ik ben met één vak bezig, maar dan op twee verschillende manieren. Dat vind ik ontzettend leuk.’
Hoe ziet jouw werkdag er in de winkel uit?
‘Wij werken hier in een heel klein team, dus dat betekent dat ik met van alles en nog wat bezig ben. Van offertes tot bestellingen en van klanten helpen tot interieurplannen maken.’
Wat is er zo leuk aan werken in de retail?
‘Als je mij vroeger had gevraagd of ik mezelf over vijf jaar in de winkel had zien staan, had ik hardop gelachen. Nu denk ik daar héél anders over. Als je mij nu vraagt om te kiezen voor de winkel of mijn freelancecarrière, dan kies is voor mijn baan in de winkel. Waarom? Omdat het werk ontzettend veelzijdig is. Dankzij die afwisseling is mijn werk nooit saai.’
Waar krijg jij een kick van?
‘Als ik mensen kan helpen met kleine tips of een praktisch plan, waardoor zij een interieur krijgen waarin ze zich prettig voelen. Voor mij is zo’n interieurplan vanzelfsprekend, voor hen niet. Ik word er dan ook blij van als ik anderen daarmee kan helpen.’
Zou je ergens – nog – beter in willen worden?
‘Soms vind ik het moeilijk om, in een kort tijdsbestek, de juiste vragen te stellen zodat ik meteen de behoefte boven tafel krijg. In die gesprektechniek wil ik mezelf graag nog eens verdiepen.’
Wat doe je om bij te blijven in je vak?
‘Vanuit de formule Home Made By, waar de winkel bij aangelosten is, worden mijn collega’s en ik op de hoogte gehouden van allerlei trends op interieurgebied. Zo verzorgt deze organisatie in het voor- en najaar home stories in de vorm van inspirerende moodboards. Daarnaast staan er weer ‘productkennis maandagen’ gepland, waarop wij onze leveranciers bezoeken.’
Wanneer ga je met een tevreden gevoel naar huis?
‘Eigenlijk elke dag wel. Er is altijd wel een klant die ik goed kan helpen, een plan dat ik uit kan werken of een probleem dat ik op mag lossen.’
Jouw gouden verkooptruc?
‘Luister goed, stel veel open vragen en kom dan pas met een product. Stel je voor: een klant is op zoek naar aluminium jaloezieën. Dan kun je daar direct heenlopen, maar je kunt ook doorvragen en erachter komen waarom een klant naar dat product vraagt. Misschien kom je dan wel op een heel ander product uit, waar de klant nog niet eerder aan dacht. Als het jou lukt om achter de échte behoefte te komen, creëer je een basis van vertrouwen.’
Meer weten?
Een gesprek met een loopbaancoach kan zorgen voor nieuwe inzichten. Je hoeft niet pas met een coach in gesprek als je je baan kwijtraakt. Neem eens vrijblijvend contact op met de loopbaancoaches van Youfit@retail en Jouw Talent in de Winkel. Zij geven medewerkers in de retail gratis advies of loopbaanbegeleiding.