BHV: Richtlijnen Eerste Hulp
Vorig jaar schreef ik al eerder een column over Bedrijfshulpverlening (BHV), waarbij de kern van het verhaal was dat BHV verder gaat dan alleen een pleister plakken. Een BHV’er weet hoe hij in geval van nood werknemers en klanten in veiligheid moet brengen, want hij heeft daarvoor een speciale opleiding gehad. Zo weet hij hoe hij mensen uit een brandend gebouw moet krijgen, hoe hij eerste hulp bij ongelukken moet verlenen en moet reanimeren.
Door Dunja Hoejenbos
Onlangs zijn de ‘Nederlandse Eerste Hulp Richtlijnen 2016’ gepubliceerd. Dat is een bundeling van voorschriften die een BHV’er als opfrisser kan gebruiken en kan raadplegen bij het verlenen van die eerste hulp.
Vanuit de Arbowet ben je als werkgever wettelijk verplicht om de BHV in je bedrijf geregeld te hebben. Dat heb je, als het goed is, al gedaan door een aantal BHV’ers aan te stellen. Het is alleen wel belangrijk om de kennis die je BHV’ers hebben opgedaan op peil te houden. Dat doe je allereerst met het aanbieden van herhalingscursussen, maar ook de eerdergenoemde richtlijnen zijn daarbij een hulpmiddel. Er staat namelijk in beschreven waar een BHV’er op voorbereid moet zijn en hoe hij het slachtoffer zo goed mogelijk bij kan staan in geval van nood. Er staat per onderwerp/medische klacht beschreven wat het juiste behandelplan is. Wat kan/mag een BHV’er wel en wat mag hij niet? Is de spreekwoordelijke pleister genoeg of moeten er een hulpdiensten ingeschakeld worden? Al met al een handig ‘handboek’: aan de ene kant te gebruiken als opfrisser en aan de andere kant een naslagwerk als de BHV’er twijfelt wat de beste aanpak is.
Meer informatie over BHV?
De Nederlandse Eerste Hulp Richtlijnen 2016 zijn ontwikkeld voor opleidingen op het gebied van Eerste Hulp bij Ongevallen (EHBO) en zijn een initiatief van het Nederlandse Rode Kruis, het Oranje Kruis en het Nederland Instituut voor Bedrijfshulpverlening (NIBHV). Wil je meer weten over wat BHV precies inhoudt? Kijk dan op website van het Ministerie van SZW. Ook de website Goede BHV praktijken geeft veel informatie. Daar kun je gratis een boekje downloaden met allerlei praktijkcases. Opleidingsmogelijkheden voor je medewerkers vind je hier. Wil je meepraten over dit onderwerp, word dan lid van de LinkedIn groep of like de Facebookpagina van het BHV Forum.
Bron: stip BHV (slider image) gemaakt door Alex van Kooten
Dunja Hoejenbos van Dunja Denkt & Doet, marketingcommunicatieadviseur gespecialiseerd in communicatie rond arbozaken in de woonbranche.