24/02/2016 | Leestijd 2 minuten

Blijf vooral kalm

Soms krijg je een unheimisch gevoel als je in een ruimte bent met (te) veel mensen. Onlangs was ik in een zwembad en ik was absoluut niet de enige. Veel mensen in het water, een lange rij voor de trap naar de glijbaan. Ik werd er een beetje onrustig van. Datzelfde gevoel heb ik ook wel eens in de bioscoop, als het pikkedonker is. Dan hoop je maar dat de noodverlichting het doet, de deur van de nooduitgang niet op slot zit en het personeel de boel op de juiste manier ontruimt.

Blijf vooral kalm

Door Dunja Hoejenbos
Nu blijkt uit een enquête onder 1.000 werknemers dat maar liefst 45% nog nooit een ontruiming heeft geoefend op zijn werk. 15% geeft zelfs aan dat er bij hen geen ontruimingsplan geldt. En dan is er nog 18% die niet eens weet of er wel zo’n plan is. Ik vind het nogal wat. Misschien is het mijn eigen paranoia en ik wil absoluut niemand bang maken, maar je brengt een groot deel van je tijd door op je werk. Dan is het toch logisch dat je weet hoe of wat in geval van nood? Niet in de laatste plaats omdat angst en paniek een verlammend effect heeft en je dan niet meer in staat bent om logisch te denken. Er bestaan namelijk nogal wat mythen over hoe mensen reageren bij bijvoorbeeld brand. Dat is heel anders dan je denkt.

Weet hoe of wat
Maar is een ontruimingsplan eigenlijk verplicht? Dit is geregeld in het bouwbesluit van 2012. Daar staat in dat een ontruimingsplan verplicht is als een gebouw voorzien is van een brandmeldcentrale. Als het gebouw een gebruiksvergunning heeft op basis van een gemeentelijke bouwverordening, is een ontruimingsplan eveneens vereist. Hoe het precies zit, lees je hier. Maar goed, het blijft natuurlijk niet bij alleen plannen maken. Ontruimen moet je dus ook oefenen. BHV’ers zijn daarvoor de aangewezen personen. Wil je ermee aan de slag en heb je een plan van aanpak nodig? Lees dan verder in deze handleiding. Als je op je werk goed weet hoe of wat, dan komt dat ergens anders vast van pas. In een overvol zwembad of een pikdonkere bioscoop…


Dunja Hoejenbos van Dunja Denkt & Doet, marketingcommunicatieadviseur gespecialiseerd in communicatie rond arbozaken in de woonbranche.