Blink in de winkel uit met: gastvrijheid!

Online shoppen is hotter dan hot. Menig retailer ondervindt dat aan den lijve. Toch blijven consumenten onze winkels bezoeken. Waarom? Volgens Laura de La Mar, eigenaar van en coach/trainer bij Gastvrijheid in Bedrijf, voor de ‘beleving’. “Mensen gaan niet alleen naar de winkel voor een goed advies, maar ook voor een leuke ervaring of een dagje uit. Ze hopen in de watten te worden gelegd, met een gezonde portie gastvrijheid. Doe je dat als retailer goed, dan versla jij jouw online concurrent.”

Blink in de winkel uit met: gastvrijheid!

Gastvrijheid: geen moetje

“Gastvrijheid doet wonderen voor een winkel. Het is natuurlijk branche- en persoonsafhankelijk, maar het draait altijd om een emotionele beleving. Mensen willen zich welkom en op hun gemak voelen. Dat zit hem niet in luxe en hoeft al helemaal niet veel te kosten. Gastvrijheid zit hem in de connectie die je weet te maken met jouw klant, of liever gezegd; gast. Oprechte aandacht en dienstbaarheid zijn daarin key: help je mensen omdat je dat graag doet of is het een moetje?”

Gastvrijheidsarrogantie

“In de laatste jaren is veel onderzoek gedaan naar gastvrijheid in Nederland. Wat blijkt? We zijn behoorlijk ‘gastvrijarrogant’. 96 procent van de Nederlanders zegt gastvrij te zijn. Daarentegen vindt slechts 50 procent zijn collega’s gastvrij en ervaart een klein percentage van 35 procent Nederlandse bedrijven als gastvrij. Een wat kritischere blik is hier dus wel op zijn plaats. Hoe gastvrij ben jij?”

Geen trucje

“Gastvrij zijn valt of staat met oprechtheid. Ben je niet oprecht geïnteresseerd in het blij maken van anderen, dan komt dat naar voren tijdens (te) drukke piekmomenten. Gelukkig valt gastvrijheid deels aan te leren. Vanuit Gastvrijheid in Bedrijf helpen wij medewerkers daar een handje bij. We leren ze allereerst dat gastvrijheid geen trucje is. Gastvrij zijn, pak je niet aan als een soort van gedragstraining, maar motiveer en stimuleer je.”

Naar de kern

“Mensen die van nature gastvrij zijn, kunnen in een onprettig functionerend team ontzettend ongastvrij handelen. Andersom zien we ongastvrije medewerkers met de juiste stimulans veranderen in gastvrije mensen, die weer plezier in hun werk krijgen. Het geheim? Dat zit hem in het DNA van een bedrijf. Om daar te komen, gaan wij tot de kern. Waarom handelen medewerkers zoals ze handelen? Kunnen we hen gelukkiger maken in hun werk? Kortom; wij leren bedrijven duurzaam gastvrij te handelen.”


Nog meer gastvrijheid? Het team van Gastvrijheid in Bedrijf geeft je op Werk in de winkel elke maand inspiratie, tips en tools over gastvrijheid, hospitality en (klant)beleving. Wil je meer weten over Gastvrijheid in Bedrijf? Kijk dan hier.