Claudia van Lederland: ‘Werken in het weekend? Graag! Het is mijn uitje.’
“Werken in een winkel is een beetje als dokteren”, aldus Claudia van Summeren, die werkt in de woonwinkel Lederland in Utrecht. “Je onderzoekt wat de klant nodig heeft en moet tot de kern komen.” Claudia werkt als parttime verkoopmedewerker bij Lederland in Utrecht.
Winkeltje
“Op de basisschool mocht ik een keer ‘winkeltje spelen’ en fruit verkopen in de klas. Het was meteen raak. Ik vond het geweldig om achter de kassa te staan, af te rekenen en klanten te ontvangen. Dat is altijd zo gebleven.”
Eerlijkheid duurt het langst. Dus ik vertel de klanten altijd waar ze rekening mee moeten houden.
Uitproberen
“Als creatief persoon kan ik mijn talent volop gebruiken in de winkel. Op mijn achttiende kreeg ik mijn eerste baantje in een stoffenwinkel, waar ik genoot van het werken met kleuren en garen. Na verschillende winkels - waaronder een lingeriespeciaalzaak en Babyplanet - ontdekte ik bij Trendhopper mijn passie voor interieur. Ik vind het leuk om klanten te helpen hun huis compleet te maken.”
Woongigant
“Bij Trendhopper verkocht ik een gigantisch assortiment: matrassen, lampen, bedden, complete woonkamers… Nu, bij Lederland, ligt de focus op leren banken en stoelen. Ik vind het interessant om dieper te duiken in één productsoort. Toen ik langsging bij fabrieken waar ze leerlooien werd ik nóg enthousiaster.”
Weekend
“Zondag en maandag zijn mijn vaste werkdagen. In het weekend werken vind ik geen probleem. Het is mijn uitje! Een uitstapje uit het gezellige hectische gezinsleven thuis. Het is fijn dat ik op zondag pas om twaalf uur ’s middags begin, zodat ik rustig kan ontbijten en koffiedrinken met het gezin.”
Flirten
“We krijgen bij Lederland veel verkooptrainingen. Laatst ontving ik een mailtje met een cursus ‘flirten’ met de klant. Het idee is dat je de klant een beetje verleidt alsof je op een date bent en verliefd laat worden op een product.”
Persoonlijke favoriet
“De Harm is mijn favoriete bank om te verkopen, niet omdat ik hem de mooiste vind, maar omdat ik deze samen met de klant helemaal kan customizen: pootjes, leuningen, zithoogte, slaapbank of niet, et cetera.”
Ooghoogte
“Ik moedig mensen aan om op een bank te gaan zitten zoals ze thuis zouden doen. Koffie en thee erbij… Dan ga ik erbij zitten. Zo voer ik een gesprek op ooghoogte – dat heb ik geleerd in een training. En zo ontstaat er een ontspannen sfeer.”
Klanttypes
“Wat ik ook heb geleerd, is dat er verschillende klanttypes zijn. Zoals de twijfelaar, de economisch georiënteerde klant en de vernieuwer. Ze hebben allemaal hun eigen wensen. Dat maakt dit werk spannend.”
Eerlijk
“Eerlijkheid duurt het langst. Dus ik vertel de klanten altijd waar ze rekening mee moeten houden bij de aanschaf van een leren bank: de kenmerken van leer, de invloed van zonlicht, huisdieren, et cetera.”
Ja-ritme
“Eén van de effectieve technieken die ik heb geleerd is het ‘ja-ritme’. Dit houdt in dat je de klant vragen stelt die met ‘ja’ beantwoord worden zoals: ‘Vindt u de kleur mooi?’, ‘Zit deze bank lekker?’, ‘Past-ie in de woonkamer?’ en: ‘Zullen we het dan maar gewoon doen?’ Uiteindelijk helpt dat, bij het maken van de keuze.”