26/03/2025 | Leestijd 4 minuten

Erik vond bij Loods5 de liefde voor het retailvak weer terug. “Ik voel me hier echt op mijn plek”

Erik Alkema (62) werkt ruim zes jaar voor Loods5, de bekende interieurzaak. Daar behoort hij inmiddels zelf ook tot het ‘meubilair’. “Collega’s noemen mij soms weleens die ouwe rot in het vak. Dat zie ik als een compliment, want ze komen naar mij voor raad en advies.”

Erik vond bij Loods5 de liefde voor het retailvak weer terug. “Ik voel me hier echt op mijn plek”

“De mensen die jaren bij Loods5 werken, komen vaak uit een andere sector,” trapt Erik het gesprek af. “Zelf kom ik uit de kledingverkoop. Ik deed er jaren ervaring op, maar werd het zat om op te moeten boxen tegen de snelheid van het internet. Ik voelde die druk op de winkelvloer. Dat werd mij te veel, en uiteindelijk belandde ik in een burn-out. Dat was het moment waarop ik mezelf afvroeg: waar word ik nou echt gelukkig van? Ik wilde in de hospitality blijven werken en met klanten omgaan, maar dan op een andere manier.”

Ik ben gelukkig in mijn rol en dat is prima.

Van etaleur naar interieur

In zijn jongere jaren volgde Erik een opleiding tot etaleur, waardoor hij in de retail terechtkwam. Maar de afgelopen jaren miste hij de liefde voor zijn vak. Erik kwam als klant al jaren bij Loods5 over de vloer. Daar voelde hij zich thuis. “Ik vroeg me af hoe het zou zijn om hier te werken, trok de stoute schoenen aan en dacht: ik probeer het gewoon. En van die keuze ben ik nooit meer teruggekomen!” Bij Loods5 krijgt Erik de ruimte om zich volledig op zijn klanten te richten, zonder de druk van verkoopdoelen.

Goed beslagen ten ijs

Erik vindt het heerlijk om nu echt de tijd te kunnen nemen voor zijn klanten. “Ik adviseer hen uitgebreid over al onze deelnemers, de bedrijven waar Loods5 mee samenwerkt. Dat maakt dit vak ook zo leuk: ik kan tegelijkertijd met mijn klanten, als ook met de verschillende deelnemers bezig zijn. Die deelnemers mogen bij Loods5 de hele dag op de vloer aanwezig zijn, dus is het aan mij om met hen bij te praten. Wat zijn de laatste productnieuwtjes? Hoe spelen de merken in op trends? En wat kan ik de klant meegeven over bijvoorbeeld kleur- en materiaalgebruik? Door al die informatie in te winnen, kom ik goed beslagen ten ijs.”

Erik vindt zijn voldoening in het creëren van het echte Loods5-gevoel: “Een topdag? Dat is wanneer ik écht iets voor mijn klanten heb kunnen betekenen, door goed naar hun wensen te luisteren en ze bij de juiste merken te brengen.”

Ouwe rot in het vak

Erik wordt door zijn collega’s ook weleens ‘die ouwe rot in het vak’ genoemd, en daar doet hij zijn voordeel mee. “Ik beschik over heel wat jaren ervaring en een boel kennis, die ik graag met mijn jongere collega’s deel. Het management heeft mij ook al meerdere keren gevraagd om leiding te geven, maar die rol sla ik vriendelijk af. Ja, ik kan leidinggeven, maar ik wil het niet meer. Ik ben gelukkig in mijn rol en dat is prima.”

Op mijn plek

Als er nieuwe mensen in de winkel komen werken, leidt Erik ze met alle liefde op, maar dat is voldoende voor hem. “Ik hoef geen mooie titel meer. Natuurlijk zijn er altijd mogelijkheden om door te groeien, maar ik voel me hier echt op mijn plek. Het gaat niet altijd om de volgende stap, maar om voldoening halen uit het werk dat ik nu doe.”