Arthur (46) van Lampidee zit vol energie: "Ik ben geen kantoorfiguur; laat mij maar knallen op de winkelvloer!”
Een goede lampenwinkel geeft licht, warmte, stemming én de juiste energie. Net als Arthur van Langeveld (46), storemanager van Lampidee op de Utrechtse meubelboulevard! Arthur werkt al 28 jaar in de retail, waarvan zes jaar bij Lampidee. Met zijn aanstekelijke enthousiasme is hij hét lichtpuntje voor klanten die in het donker tasten als het om verlichting gaat.

Ambitieus
“In de retail kun je het ver schoppen, ook zonder officiële opleiding. Ik ben daar het bewijs van. Ik begon op mijn 18e, en was binnen twee jaar leidinggevende. Nu werk ik al twintig jaar als bedrijfsleider ofwel storemanager, dankzij interne trainingen, kansen te grijpen en de ladder te beklimmen.”
In de retail kun je het ver schoppen, ook als je vanaf nul begint.
Patronen
Veel winkelmedewerkers zien een beetje op tegen een trainingsdag. Je moet immers je eigen ‘patroontjes’ doorbreken en nieuwe dingen leren. Dat kan spannend aanvoelen. Terwijl ik na élke trainingsdag met heel veel energie thuiskom!”
Enthousiast
“Nieuwe medewerkers krijgen bij Lampidee volop de kans om zichzelf te ontwikkelen. Zolang ze maar enthousiast zijn, dat vinden we hier heel belangrijk. Laatst nog: een jonge knul die in de horeca had gewerkt, zonder echte retailervaring, vroeg of hij het nieuwe filiaal van Lampidee in Zoetermeer mag gaan leiden. Die kans krijgt hij nu!”
Kers
“Wat ik leuk vind aan lampen, is dat ze vaak als laatste gekozen worden voor het interieur. Dus wij verkopen als het ware de kers op de taart.”
Superdruk
"Ik ben geen kantoorfiguur; laat mij maar knallen op de winkelvloer. Werken in het weekend? Graag, want dan zijn de meeste klanten er en daar doe ik het voor. Doordeweeks heb ik weer meer vrije tijd. Als het hier écht druk is, draai ik me direct na een verkoopgesprek weer om: ‘Wie kan ik helpen?’ Zo laat ik zien dat we hier hard werken en iedereen vriendelijk te woord staan.”
Steunpilaar
"Als storemanager vind ik het superleuk om jonge medewerkers te motiveren. Ik voel mezelf een soort coach, blijf altijd in de buurt als ze een gesprek hebben met de klant en sta paraat voor vragen, maar ik geef ze ook ruimte om zelf aan de slag te gaan. Als een soort steunpilaar."
Klik
“Mijn beste verkoop is niet altijd uit te drukken in producten, maar in de klik met de klant. Als je probeert mensen op hun gemak te stellen, komen de verhalen vanzelf. Van studenten die op kamers gaan, stelletjes die gaan samenwonen of mensen die na scheiding of overlijden en een nieuwe start willen, het is heel persoonlijk.”
Open minded
"In die 28 jaar retail heb ik geleerd dat een ‘open minded’ instelling het beste werkt. Natuurlijk helpt productkennis, want kennis is macht. Maar enthousiasme is ook macht. Wat echt telt, is nieuwsgierigheid. Sommigen vinden het ‘spooky’ om steeds nieuwe klanten te ontmoeten, maar dat is juist leuk. Verkopen draait om mensen en wensen. Als je dat begrijpt, is werken in de winkel het mooiste wat er is."