Hielke (49) werkt bij Prominent: “Mijn werk gaat verder dan simpelweg stoelen verkopen”
Van de wasmachines naar de stoelen. Hielke Spoelstra (49) maakte 8 jaar geleden de overstap naar de woonbranche. Hij werkt als verkoper bij Prominent en kan zich goed verplaatsen in de klant. ‘Je moet je klanten behandelen zoals je zelf ook behandeld wil worden’, vindt hij.
Hoe ben je bij Prominent terechtgekomen?
“Ik werkte bij elektronicaketen Scheer & Foppen, maar dat ging in 2016 failliet. Dan moet je wel weer door... Een collega van mij had eerder al de overstap naar Prominent gemaakt en dat beviel goed. Zodoende ben ik ook bij Prominent terechtgekomen en dat bevalt ook mij al acht jaar heel goed.”
De klanten helpen en goede uitleg geven, daar doe ik het voor.
Vertel eens iets over jouw achtergrond?
“Ik heb de mbo-opleiding tot verkoper gevolgd op het Christelijk College Abstede in Utrecht. Hierop volgden nog meerdere opleidingen/trainingen bij Scheer & Foppen en daarna bij Prominent. Het is belangrijk dat je de juiste kennis en drive hebt. Bij Prominent krijg je hier speciaal een twee weken durende opleiding voor.”
Je komt ’s ochtends de winkel binnen. En dan?
“Elke dag wordt eerst de winkel in orde gemaakt. Liggen de stalen goed? Staan de stoelen recht? De rest van de dag help ik klanten en daaromheen doe ik ook nog van alles, bijvoorbeeld mijn productkennis bijspijkeren.”
Wat maakt jouw werk zo leuk?
“De klanten helpen en goede uitleg geven, daar doe ik het voor. Mijn werk gaat verder dan simpelweg stoelen verkopen. Waarom heeft iemand een stoel nodig? Heeft iemand last van zijn rug? Of moeite met opstaan? Het hoe en waarom goed uitleggen, dat vind ik leuk.”
Hoe bied je klanten de beste service?
“Ik heet iedereen sowieso van harte welkom bij binnenkomst en ik bied koffie aan. Mensen aankijken, dat is ook heel belangrijk. Het is verschrikkelijk als je als klant een winkel binnenloopt en niet wordt aangekeken. Verder spring ik er vooral niet gelijk bovenop, je moet eerst voor een klik met de klant zorgen. Ik probeer rustig te achterhalen waarom ze langskomen en of ze wellicht ook al ergens anders zijn geweest. Het komt erop neer dat je je klanten moet behandelen zoals je zelf ook behandeld zou willen worden.”
Met zoveel verkoopervaring heb je vast iets waar je in uitblinkt?
“In het verplaatsen in de klant. De ene klant is heel amicaal, de andere juist introvert. Daar moet je op anticiperen.”
Blijft ‘leren’ ook nu nog een rol spelen?
“Jazeker! Als ik ergens tegenaan loop, komt er een rayontrainer van Prominent langs om me hierbij te helpen. Ik heb bijvoorbeeld wel eens moeite met dominante klanten. Prominent speelt daar heel goed op in. Je bent geen nummer. Dat is heel fijn.”
Wanneer ga je met een tevreden gevoel naar huis?
“Sowieso als er een goede omzet is gedraaid, maar vooral als de klanten blij de winkel zijn uitgelopen en ik ze goed heb kunnen helpen. Op sommige dagen heb je weinig klanten en op andere dagen heel veel. Dat maakt niet uit, maar ze moeten wel allemaal met een goed gevoel hier weer weggaan. En soms gaat het helemaal niet om het verkopen van die stoel, maar heb je wel een heel mooi gesprek met een klant. Dat is ook belangrijk.”