28/11/2024 | Leestijd 4 minuten

Meike Schultz is marketing manager bij Fred de la Bretoniere: ‘Ik loop over van de creatieve ideeën’

Fred de la Bretoniere, van de gelijknamige winkels, viert in 2024 zijn tachtigste verjaardag. En dat wordt groots gevierd met de tentoonstelling ‘Typisch Fred’ in Waalwijk. De luxe leren schoenen en tassen zijn niet meer weg te denken uit het leven van marketingmanager Meike Schultz (45). Ze werkt voor het Nederlandse merk en het jongere ‘zusje’ Shabbies Amsterdam.  

Meike Schultz is marketing manager bij Fred de la Bretoniere: ‘Ik loop over van de creatieve ideeën’

Begintijd

"Ik ben nog steeds trots als ik vertel waar ik werk, zelfs na vijftien jaar. Mijn eerste jaren bij ‘Fred’ waren geweldig, omdat ik eindelijk werkte met mensen waarmee ik echt een klik had. En het was ook geen straf om omringd te zijn door al die mooie schoenen en tassen.  Ik kwam in 2009 bij het bedrijf binnen, via een uitzendbureau, en kreeg al snel een vaste aanstelling. Daarvoor werkte ik als stewardess. Een gave job, maar ik miste de aanwezigheid van een vast team. Ik kom dus niet uit de retail, maar ik vind dit vak wél heel interessant.”

Ik houd ervan om mijn netwerk in te zetten en mensen te verbinden voor maximale impact.

Zichtbaar

“Wanneer je de namen ‘Fred’ en ‘Shabbies’ combineert, ontstaat de naam ‘FreSh’, waaronder beide merken nu vallen. Veel mensen kennen onze producten, het is mijn taak dat zo te houden en te verbeteren natuurlijk. We staan voor vakmanschap, mooie kwaliteit leer en schoenen en tassen; dat moet zichtbaar blijven. Ik houd ervan om mijn netwerk in te zetten en mensen te verbinden voor maximale impact.”

Inspiratie-overdosis

“Volgens mijn collega’s ben ik creatief. Ik heb altijd ideeën en loop over van inspiratie. Soms zou dat wel een tandje minder mogen, want mijn hoofd staat nooit stil. Ik had bijvoorbeeld het idee ingebracht om, ter ere van de 80e verjaardag van onze ‘founding father’ Fred, één van de tassen van de speciale collectie te vernoemen naar Fred’s dochter, Esmée.”

Leren

“Ik doe veel inspiratie op, bijvoorbeeld via social media, terwijl ik door de stad loop of als ik iets interessants in een magazine zie. Ik zou wel vaker een (online) seminar willen bijwonen of een cursus of opleiding willen doen. De digitale ontwikkelingen gaan heel snel. AI, seminars over marketing analytics, storytelling; mijn lijst met dingen die ik nog zou willen bijleren is te lang!”

Python-loafers

“Elk seizoen vind ik weer iets wat ik móet hebben van onze collectie, vooral de items met dierenprints doen het goed bij mij. Mijn laatste aankoop? Loafers met python-print, echt geweldig! De meeste van onze klanten lopen al járen op onze schoenen, ze worden ook echt alleen maar mooier door gebruik.”

De tentoonstelling ‘Typisch Fred’

"We vieren dit jaar Fred’s tachtigste verjaardag, en het merk bestaat al meer dan vijftig jaar. Ik raad elke Fred-fan, en iedereen die van mode, tassen en schoenen houdt, zeker aan om de tentoonstelling ‘Typisch Fred’ in Waalwijk te bezoeken. Je ziet een overzicht van de ontwerpen sinds 1970 én de unieke samenwerkingen met onder anderen styliste Lonneke Nooteboom en tv-presentatrice Wendy van Dijk. Ook de drie tasjes die ik eerder noemde zijn te zien en te koop. Verder is er een boek over Fred: interessant grappig, soms pijnlijk om te lezen, maar bovenal eerlijk en uit het hart.”

De overzichtstentoonstelling over het werk van Fred de la Bretoniere is te zien tot en met 21 april 2025 in museum Het Schoenenkwartier in Waalwijk.

 

        ​​​​​​