21/09/2015 | Leestijd 2 minuten

Consument heeft steeds meer het gevoel invloed te hebben op het duurzame aanbod

Voor ruim vier van de tien consumenten speelt duurzaamheid een belangrijke rol bij de aanschaf van een product of dienst. Meer dan 30% denkt met zijn aankopen aanbieders te kunnen bewegen een duurzamer product af te leveren. Dit blijkt uit Dossier Duurzaam 2015, het grootschalige consumentenonderzoek van GfK en marketingbureau b-open. Men heeft hierbij onderzocht hoe de Nederlandse consument tegenover duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen staat (MVO).

Consument heeft steeds meer het gevoel invloed te hebben op het duurzame aanbod

Dossier Duurzaam 2015

Dat bepaalde aspecten van product duurzaam of maatschappelijk verantwoord zijn vindt 42% van de ondervraagden belangrijk. Vorig jaar was dit percentage ongeveer net zo groot. De voorgaande jaren schommelde dit rond de 30%.

Voor het eerst neemt de sceptische houding van consumenten tegenover de communicatie over duurzaamheid af. De consument ervaart dat zijn bijdrage er toe doet. In 2014 dacht nog 22% procent van de ondervraagden dat het geen zin heeft om duurzame producten aan te schaffen, dit jaar is dat nog maar 18%.

Dossier Duurzaam heeft aan de hand van het onderzoek onderscheid gemaakt tussen vijf groepen consumenten op basis van hoe zij tegenover duurzaamheid staan. Opvallend is dat de tegenstellingen tussen de voorstanders en afwijzers van duurzaamheid steeds groter worden. De helft van de consumenten staat positief tegenover duurzaamheid: de Aanjagers, Sympathisanten en Welwillenden. De Onverschilligen en Afwijzers hebben een negatieve houding tegenover duurzaamheid. De omvang van deze groepen is niet verandert ten opzichte van vorige jaar maar de groepen worden uitgesprokener in hun kijk op duurzaamheid.

Shopinterieur van Charlie & Mary in de Pijp te Amsterdam, kledingwinkel met alleen duurzame merken.

De ontwikkelingen laten zien dat de inspanningen van bedrijven en merken om duurzamer te werken gewaardeerd worden. Deze merken hebben een duurzamer imago gekregen. Als je als merk of winkel met duurzaamheid aan de slag wil moet je goed weten hoe jouw doelgroep tegenover duurzaamheid staat. Volgens b-open is het effectiever om je te focussen op consumenten die al een affiniteit hebben met duurzaamheid in plaats van te proberen om mensen die niks met duurzaamheid hebben groener te laten kopen.

Bron: Duurzaamnieuws.nl