03/12/2015 | Leestijd 2 minuten

Consumententrends week 49

Detailhandel Nederland verwacht dat Nederlandse retailers ongeveer 535 miljoen euro extra gaan omzetten door Sinterklaas-aankopen. Dit is 1% meer dan vorig jaar. De stijging komt onder meer door het sterk verbeterde consumentenvertrouwen én de gebruikelijke toename van de consumenten bestedingen in deze feestperiode. “Online shoppen en vervolgens in de winkel afhalen, of eerst fysiek winkelen en dan thuis laten bezorgen is tegenwoordig heel normaal,” weet Harry Bijl, innovatie-expert van INretail.

 

Consumententrends week 49

Retailers verwachten 535 miljoen euro aan Sinterklaas-aankopen

Bron: nu.nl


Een derde van de Nederlanders koopt kerstcadeau in de winkel. Reden? Vrees voor te late levering
Uit voorzorg bestelt zelfs 17% van de online shoppers zijn cadeaus minimaal vijf weken voor kerst. Het idee van tijdig online bestellen is niet heel vreemd: vorig jaar leverde 25% van de online retailers één of meerdere bestellingen niet binnen de op de website gecommuniceerde termijn.

Vorig jaar werden er op 23 december nog 1.167.705 pakketten bij consumenten thuisbezorgd. Voor dit jaar verwacht PostNL ook zo’n 1 miljoen pakjes op deze piekdag te leveren.

Bron: twinklemagazine.nl


Nederlandse consument kiest voor Cyber Monday
Black Friday is in de Verenigde Staten en Engeland een traditie. In Nederland niet. Waarom eigenlijk? Frank Quix, adviseur #nieuweretailmodellen voor INretail en verantwoordelijk voor onderzoeksbureau Q&A, zegt hierover: “In Nederland hebben we geen Thanksgiving en we kunnen niet massaal naar de winkels omdat we geen vrije dag hebben zoals in Amerika.” Uit onderzoek van performance marketing technologiebedrijf Criteo blijkt dat Nederlandse consumenten Black Friday links laten liggen en geïnteresseerder zijn in Cyber Monday: De dag waarop retailers stunten met kortingen op hun webshops.
Nederland is een van de weinige landen waar Cyber Monday populairder is dan Black Friday. Actiepagina.nl stelt uit eigen onderzoek, dat de verwachtingen voor het online uitverkoopweekend was geschat op 102 miljoen euro. Hierin zien we een stijging van 14,6% ten opzichte van vorig jaar. Het fenomeen blijft groeien in Nederland. Vorig jaar werd er door 21 verschillende winkels gestunt met aanbiedingen tijdens dit weekend. Het jaar daarvoor waren dit er maar twee.

Bron: actiepagina.nl