19/12/2016 | Leestijd 2 minuten

De Kerststemming versterken

Het oorspronkelijke Kerstverhaal gaat, vanzelfsprekend voor gelovigen onder ons, over de geboorte van Jezus. De zoon van Maria en Jozef, de verlossende Koning, die vrede op aarde moest brengen. Hij werd geboren in Betlehem en lag in een voederbak. De kerstgedachte vertaald naar nu gaat vooral over: ‘Liefde, geluk, gezondheid, vrede en verbonden zijn’.

De Kerststemming versterken

Het ware Kerstgevoel

Diep in ons hart willen we het hele jaar wel een kerstgevoel: ‘Gezond zijn, je verbonden voelen en samen leuke dingen doen’. Het is goed om dit gevoel, aan te wakkeren en te koesteren. Het is goed om je te beseffen dat ‘gezond en gelukkig zijn’ niet voor iedereen zo vanzelfsprekend is. Het is mooi als je elkaar zo’n kerstgevoel kan bezorgen.

Mooi maken en gezelligheid  

Het interessante aan tradities is dat we het zo massaal voelen. We kunnen onszelf in december uitleven en verliezen in het thema ‘gezelligheid en mooi maken’. Zelfs als je pech hebt, door vervelende omstandigheden, dan put je wellicht hoop en liefde uit het gezellig samenzijn in een impactvolle omgeving. Kerstgezelligheid is: wining and dining, de openhaard, samen op de bank, geurende kaarsen, spelen met licht, de natuur. Het is kicken als je voor jezelf en elkaar de moeite neemt om iets speciaals aan trekken. Kerst is ook even legitiem wegdromen en genieten van al het moois dat het leven biedt. 

Sfeer in de straten

Straten en winkels hebben, vooral in december, een unieke kans om dat gevoel van gezelligheid bij ons over te brengen. In Nederland zijn veel winkelgebieden zich hiervan bewust. We willen in de stemming komen om te kopen. We willen ons verbazen en verwonderen en ideeën opdoen. Dan raken we geïnspireerd om ons interieur aan te passen. Zo komen we meer in de stemming om feestelijke kleding te kopen voor de gezellige weken. Gelukkig zijn er veel winkels die dit goed begrijpen. Zij schreeuwen niet om onze gunst met het bieden van korting. Zij inspireren, ook in deze periode, met mooie verhalen.


Harry Bijl is innovatie- en inspiratieman bij Inretail. Hij is altijd op zoek naar inspiratie en manieren om dit te delen. ‘Let’s rebel, share vibes & create the future’, is zijn motto