28/12/2022 | Leestijd 4 minuten

“De passie voor mode is mij met de paplepel ingegoten en heeft me nooit meer losgelaten.”

Als klein jongetje ging Jerico de la Paz (43) al goedgekleed door het leven. Na een carrière als personal shopper werkt hij nu als manager bij het Amsterdamse Rain Couture. “Het klinkt misschien old school, maar goede service bieden maakt dit werk juist zo leuk.”

“De passie voor mode is mij met de paplepel ingegoten en heeft me nooit meer losgelaten.”

We stelden Jerico een aantal vragen:

Hoe ben je hier terecht gekomen?

“Ik werkte dertien jaar lang als personal shopper. In die rol verzorgde ik voor Daphne, eigenaresse van Rain Couture, de styling voor haar fotoshoots. Maar vorig jaar wilde ik wat nieuws. Zo kwam ik hier terecht. Ik werk er nu een klein jaar”

Nu verdwijnt goede service steeds vaker naar de achtergrond. Dat vind ik jammer.

Wat is je achtergrond qua opleiding?

“Ooit studeerde ik bedrijfseconomie, maar daar heb ik niets mee gedaan. Het was niet mijn passie.”

Waarom liever retail dan bedrijfseconomie?

“Als klein jongetje ging ik al goedgekleed door het leven. Mijn moeder stak me graag in een overhemdje, giletje en suède schoentjes. Die passie voor mode is mij met de paplepel ingegoten en heeft me nooit meer losgelaten. Daar kwam geen studie bedrijfseconomie tussen.”

Hoe ziet jouw werkdag eruit?

“Dat is een lastig vraag, want iedere dag is anders. Ik werk als manager voor beide Amsterdamse filialen, sta in de winkel, verzorg deels de PR, klantenservice en wholesale. En dat verspreid over vier dagen.”

Wat vind je het leukst aan het werk in de winkel?

“Dit klink misschien een beetje old scool, maar voor mij is dat het verlenen van goede service. Voordat ik als personal shopper aan de slag ging, werkte ik ook al in winkels. In die tijd was service erg belangrijk. Nu verdwijnt goede service steeds vaker naar de achtergrond. Dat vind ik jammer, want goede service bieden, maakt dit werk juist zo leuk. Bij Rain Couture maken het geven van de beste service en aandacht voor de klant deel uit van de filosofie. We verkopen een niche product, daar hoort persoonlijke aandacht ook bij. Het is super leuk om die aanpak weer terug te brengen in de retail. Want dat is toch ook de meerwaarde die je offline kunt bieden ten opzichte van online. Een klant van mij omschreef mijn service laatst als ‘a class of act’, van grote klasse. Dat vind ik het mooiste compliment dat je kunt krijgen.”

Hoe zorg je de jouw service uitblinkt

“Met geduld en aandacht. In de meeste winkels is het ‘hoi’ en dan wordt er vervolgens niet meer naar je omgekeken. Dat komt er bij mij niet in. Ik zeg altijd gedag, maak meteen oogcontact en vertel vervolgens vol enthousiasme over ons concept. Wanneer de klant dan één van onze All-Weather aantrekt, zie ik hem stralen. Hij draagt niet alleen een jas, maar ook een verhaal.”

Zou je ergens nog beter in willen worden?

“Ja, ik zou nog graag een opleiding of workshop Risicomanagement volgen. Als manager loop je voortdurend tegen allerlei complexe vraagstukken aan. Daarin is het belangrijk om problemen op tijd te signaleren. Voorkomen is beter dan genezen!”

Wat doe je om bij te blijven in je vak?

“Ik leer elke dag in de praktijk en van mijn collega’s, blader graag door modebladen en kijk op Instagram voor inspiratie. Mijn favoriete inspiratiebronnen? Retailtrends, Textilia, Bazaar, @nlvoque en @harperbazaarnl.”

Jouw gouden verkooptruc?

“Heb geduld, luister goed en geef je klanten échte aandacht. Dat waarderen zij veel meer dan een verkooppraatje.”