22/10/2018 | Leestijd 6 minuten

Dessins combineren: hoe doe je dat?

Op het gebied van dessins geldt momenteel: alles kan, alles mag! Althans, dat lijkt in elk geval wel zo in het huidige modebeeld. Alle denkbare vormen, kleuren en lijnen worden naar hartenlust gecombineerd. Maar hoe pakt dat het mooist uit? Hoe combineer je de flamboyante dessins tot een mooi geheel?

 

Dessins combineren: hoe doe je dat?

Om maar meteen wat verheldering te geven: het woord 'dessin' betekent niet hetzelfde als 'motief' of 'print'! Ook al worden ze in de volksmond gemakkelijk door elkaar gebruikt. Zie hier de uitleg: 

  • Motief: een motief is een onderdeel van een dessin. Het motief kan enkelvoudig (solitair) zijn of uit verschillende vormen bestaan (samengesteld). Als een motief in een regelmatige herhaling op een ondergrond geplaatst wordt, spreekt men van een doorlopend dessin (rapport).
  • Dessin: een dessin duidt op het geheel van motieven, deze kunnen ingeweven, ingebreid, gedrukt, geborduurd zijn en meer. Een dessin wordt ook nog weleens een patroon genoemd. 
  • Print: met een print wordt een geheel bedoeld, bestaande uit vormen die niet exact aan elkaar gelijk zijn, denk bijvoorbeeld aan dierenprint. Overigens is een print altijd gedrukt. 

De bijzondere combinaties binnen onze huidige modetrends zijn vaak sterk doordacht. Want dat mixen en matchen is niet altijd zo gemakkelijk. Benieuwd hoe je dat doet? Het stylen van dessins kan op verschillende manieren: 

  1. Kleurthema: door binnen één kleurenveld te blijven, houd je balans in de dessins. Denk bijvoorbeeld aan blauw met wit of blauw met groen. En zie de linkerfoto van Silvian Heach, met ton-sur-ton rozetinten en een vleugje blauw. Zorg er ook voor dat minimaal één kleur in beide dessins gelijk is en let ook op de ruimte tussen het dessin en de grootte van het dessin. Zie bijvoorbeeld het laatste voorbeeld van Modström met de kleur oranje die terugkomt in zowel de jurk als het jasje.  
  2. Vormen: ook door de verschillende dessins in hetzelfde vormthema te houden, bewaar je de rust in het beeld. Bijvoorbeeld door bloemen met andere bloemen te combineren, zoals dat gebeurt op de middelste foto hierboven, van Modström. 
  3. Grootte: maar let wel op: de dessins van de verschillende kledingstukken dienen wel te verschillen qua grootte en de ruimte tussen de dessins moet verschillend blijven. Anders lijken de dessins alsnog te veel op elkaar en oogt het geheel rommelig. Ook dat kun je op de rechterfoto van Modström goed zien. 

Stylingtips

Tip: bij het samenstellen van een outfit met verschillende dessins, kleuren, vormen en grootte, passen eenvoudige uni-kleur accessoires.

Maar wist je trouwens dat ook de gelaatskenmerken van een persoon van invloed zijn op de keuze van het dessin? Het is slim om rekening te houden met de volgende elementen: 

  1. De lijnbeweging van het dessin (horizontaal of verticaal) moet in overeenstemming zijn met de meest dominante lijnbeweging in het gezicht (recht of rond). 
  2. De definitie van de randen van het motief (scherpte van het dessin) wordt bepaald door hoe gedefinieerd de wenkbrauwen, ogen, neus en mond zijn.
  3. De ruimte rondom het dessin moet in verhouding zijn met de ruimte in het gezicht. Probeer dus met de gelaatskenmerken (wenkbrauwen, ogen, neus en mond) een denkbeeldig dessin te creëren en denk dat het gezicht de achtergrond is voor dit dessin. Dessins kunnen veel ruimte hebben, matig of dicht zijn met veel of weinig achtergrond.
  4. De grootte van de print (klein, medium of groot of een combinatie) moet in overeenstemming zijn met de grootte van de gelaatskenmerken. Ofwel: bij een klein gezicht staat een kleine print het meest optimaal. 

Geschiedenis van het dessin: nice to know!

Altijd leuk om wat wetenswaardigheden erbij te pakken. Het oudste bewijs van het drukken van prints op kleding, dateert van vierhonderd jaar voor Christus en heeft zijn oorsprong in India. Voordat men vroeger ontdekte dat stoffen versierd konden worden met (plantaardige) verfpigmenten, werden deze versierd met borduurwerk, kant en passement (een verzamelnaam voor decoratieve textielproducten zoals banden, franjes, koorden en galons). Belangrijk keerpunt in de ontwikkeling van Europese textieldruk vond plaats rond de zestiende eeuw. De Verenigde Oost-Indische Compagnie (VOC) zorgde voor de invoer van luxe goederen, excentrieke kleuren en geverfde en bedrukte stof. Vanaf de zeventiende eeuw werden bedrukte stoffen ook gebruikt voor japonnen en droegen de heren ochtendjassen van bedrukt katoen. Ook de industriële revolutie drukte zijn stempel op de textieldruk. In 1856 werd de eerste synthetische verf (mauve) ontdekt en in 1902 zijn er al zevenhonderd synthetische kleuren beschikbaar. Even later, in de jaren '60 van de vorige eeuw, maakte het Franse modehuis Hermès furore door als eerste de catwalk te sieren met dessins. En vandaag de dag, met de digitalisering van het drukproces, zijn de mogelijkheden oneindig en ongekend.


Carla van den Puttelaar is hoofdredacteur bij het vakblad Kleur&Stijl Fotografie: Modström, Set en Silvian Heach