31 jul
Doe je stinkende best voor een onvergetelijk bezoek

Doe je stinkende best voor een onvergetelijk bezoek

‘Mensen komen niet alleen voor de producten die ze zoeken naar jouw winkel. Ze komen onbewust naar jouw winkel omdat ze verwachten dat ze daar opnieuw die onvergetelijke ervaring zullen hebben.’

Door Harry Bijl

‘Uit vele onderzoeken blijkt keer op keer dat mensen naar de winkel terugkomen als hun ervaring de verwachting te boven ging. Even kort door de bocht: daar ligt dus de énige uitdaging die de mensen in het bedrijf hebben. Jij en al je collega’s moeten hun stinkende best doen om - en blijven doen - om een complete en rijke bezoekervaring te realiseren. Ik zeg bewust ‘bezoekervaring’ en geen koopervaring want niet iedereen koopt ook direct. De bezoeker van vandaag heeft misschien gisteren al flink geshopt en is voorlopig niet van plan iets te kopen, maar andersom kan ook. Lees hier voor ‘bezoekers’ alle contactmomenten en ontmoetingen die mensen met het bedrijf hebben. Het toverwoord voor succes is verrassen, in al die contacten. Dus niet alleen maar in de winkel zelf.’

Matchmaker

‘Als je, in the end, wil verkopen dan moet je beseffen dat het altijd draait om drie dingen: het verlangen, het verleiden en de timing. Je moet begrijpen wat mensen willen en daar passend op inspelen. Is de unieke mix van deze drie niet goed, dan kan je niet verkopen. Ok, je kan een toevalstreffer hebben, maar de kopers komen waarschijnlijk nooit meer terug. Als je onmisbaar bent in het bedrijf, dan snap je dat de bezoekers centraal staan en daar moet je dan ook naar handelen. Je laat bij ieder contact met de bezoekers voelen hoe ongelofelijk blij je met ze bent en dat je ze goed aanvoelt. Dan heb je zeker een match.’

Kansen creëren

‘Het mooie van bezoekers begrijpen en daar goed op inspelen is dat je eigen werk leuker wordt. Je zult meer kansen creëren voor teamgenoten en samen de potentiële kopers meer verrassen. Als je onmisbaar wilt zijn, dan creëer en pak je kansen. Hoe je dat doet? Wat denk je zelf? Kijk om je heen en bespreek samen de ervaringen die je opdoet. Wees kritisch en ga voor de maximale score als het gaat om de bezoekerservaringen. Bedenk die kleine unieke dingen die het verschil maken en zorg dat je de irritaties wegneemt voordat je gasten het zelf ervaren. Wees ze voor en maak ze blij. Ook in de uitverkoop kan je niet onverschillig zijn. Ik weet zeker dat je in allerlei vormen beloont zal worden als je erg onmisbaar blijkt. De gast voelt zich happy en alle collega’s zullen je omarmen.’

PS.: Geniet van je vakantie!

Maak je keuze!