03/07/2024 | Leestijd 4 minuten

Dragen wat goed voelt: 5 x genderless van Hollandse bodem

De mode maakt zich los van genderstereotypen. Vooral Gen Z kiest ervoor om te dragen waarin zij zich goed voelt, of dat nu dames- of herenmode is. Mode anno 2024 is uniseks, of ook wel: genderneutraal. Iedereen kan zichzelf zijn. Deze vijf Nederlandse merken snappen dat en presenteren: genderless fashion.

Dragen wat goed voelt: 5 x genderless van Hollandse bodem

Bonne Suits

Bonne Suits is in 2014 opgericht door Bonne Reijn. Dit Amsterdamse merk staat bekend om uniseks pakken in verschillende kleuren. Hiermee wil Bonne een statement maken tegen de verdeling van sekse binnen de modebranche. Tegelijkertijd maakt de designer zich hard tegen fast fasion: een groot probleem in onze industrie. De collectie van Bonne Suits bestaat daarom slechts uit pakken, geschikt voor iedereen en elke gelegenheid, ongeacht je sekse, maat of leeftijd.

Unrecorded

Zo’n zeven jaar geleden startten Jolle van der Mast en Daniel Archutowski het kledingmerk Unrecorded. Hun missie? Goede producten van natuurlijke materialen maken en daarbij niemand uitsluiten. Tijdens het smeden van die plannen kwam het thema ‘gender’ al snel aan bod. Sekse mocht geen rol spelen en iedereen moest de kleding kunnen dragen. Ook in de fysieke winkel mocht geen onderscheid in sekse, dus ook niet in aparte man- vrouwafdelingen gemaakt worden. Het duo startte met een basic trui en T-shirts en breidde daarna uit. Mooi meegenomen: omdat Unrecorded geen seizoenen hanteert, wordt er ook geen afval door overstock of ongebruikte materialen gecreëerd.

Studio EVA D.

Toen Eva Dekker in 2005 startte met het ontwerpen van dameskleding, merkte zij iets bijzonders op. Veel van haar mannelijke vrienden wilden haar kleding ook dragen! Zo groeide Studio EVA D. uit tot één van de eerste genderloze merken van Nederland. Eva werkt met de relatie tussen lichaam en stof en de gedachte dat ieder lichaam anders is. Haar kleding laat letterlijk ruimte voor een eigen interpretatie. Gender is daarin helemaal niet relevant. Jezelf kunnen zijn; dat is het enige wat voor Eva telt. Ook de maataanduiding, van 1 tot en met 4, speelt in op die inclusiviteit. Je kunt de maten gebruiken als indicatie voor de gewenste pasvorm, fitted of oversized.

Hul le Kes

Met hun label Hul le Kes laten Sjaak Hullekes en Sebastiaan Kramer de consument zien dat verval en ouderdom juist heel mooi kunnen zijn. Zo tovert het Arnhemse modelabel afgedankte kleding en textiel om tot nieuwe designs. Daarbij laten de ontwerpers de grenzen tussen wat mannen- en vrouwenkleding is, vervagen. Zij vinden het vooral belangrijk dat hun klanten kunnen dragen wat zij zelf willen. Ook bij dit merk is de maatvoering op die gedachte aangepast. Hu le Kes hanteert geen reguliere confectiematen, maar een maatvoering van 0 tot en met 5.

Das Leben am Haverkamp

Das Leben am Haverkamp is een ‘vreemde’ eend in de bijt. Dit merk noemt zichzelf namelijk liever een collectief, gevormd door Christa van der Meer, Dewi Bekker, Gino Anthonisse en Anouk van Klaveren. Binnen dit collectief, dat opgericht is in 2014, werken kunstenaars en designers samen om zo kledingstukken te creëren die een statement maken over gender en identiteit. In het atelier – een voormalige galerieruimte – wordt een platform voor gelijkgestemden gecreëerd om gedeelde interesses te verkennen: transformatie, kostuum, dagelijkse rituelen en alter ego’s.