Duurzaam wint!
Afgelopen weekend was het op de Modefabriek weer zover: modeagentuur Goodbrandz reikte de Storytelling Awards uit. Eén van de gelukkige winnaars van 2017…: Nukuhiva!
Door: Edwin Belt, branchespecialist mode INretail
Nukuhiva
De modewinkel, niet het eiland in Frans Polynesië wat volgens Floortje Dessing één van de mooiste plekken op de wereld is. Ze heeft met recht haar mooie concept met ‘eerlijke kleding’ vernoemt naar deze idyllische plek op aarde. Nukuhiva staat voor ‘fair fashion and sustainable products’. Alle modelabels die bij Nukuhiva worden aangeboden hebben duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen hoog in het vaandel staan. Op een bewuste manier ondernemen en écht nadenken over je aanbod, dat is één ding. Het verhaal achter het merk vervolgens kunnen overbrengen op je medewerkers en klanten, dat is een tweede. Storytelling. Ja, er wordt gekeken naar de impact die de productie van de kleding- en accessoiresstukken op het milieu hebben. Maar daar blijft het niet bij. De ‘story’ van het merk Nukuhiva komt tot leven in de winkels, en daar heeft deze kersverse winnaar op gescoord bij de Storytelling Awards van GoodBrandz. Verce en Kimm Boetiek zijn de andere twee gelukkige winnaars. Gefeliciteerd!
Geitenwollensokken is niet meer
Dat duurzaam en maatschappelijk verantwoord ondernemen en retailen is een (nu nog) onderscheidende merkwaarde. Bij de jurering voor de Storytelling Awards heeft deze merkwaarde dan ook zwaar meegeteld. Helaas heeft duurzame mode en fashion soms nog het onterechte imago van geitenwollensokken en suffigheid. Maar niets is minder waar. Nukuhiva is hier het levende voorbeeld van: stoer, sportief of elegant. Ze hebben het allemaal in de brede collectie van modelabels: Kuyichi, Alchemist, Nudie en veel meer. Naast deze voorbeelden zijn er zoveel meer gave concepten, vooruitstrevende leveranciers en merken met lef die de standaard op duurzaam zetten.
Een duwtje in de goede richting
Ik moet toegeven dat het overgrote deel van de Nederlandse consument nu de keuze in mode nog niet baseert op duurzaam of niet-duurzaam. Maar die tijd komt er wel aan, langzaam maar zeker. En hoe mooi is het als wij als sector zijnde die consument een duwtje in de goede richting kunnen geven? Ze de keuze geven: duurzame producten voor een eerlijke prijs of, niet? Dat ze worden getriggerd en uitgedaagd om er écht over na te denken. Dan gaan we het moment bereiken dat de niet duurzaam ondernemende retailers gaan opvallen, in negatieve zin. En dus laten we die ondernemers geen andere keuze om ook mee te gaan met deze transitie.