08/03/2021 | Leestijd 4 minuten

Een opkikkertje in de lockdown met de tips van imagostyliste Nelleke Mulder

“Een winkel kan nog zo fantastisch zijn. Zonder fantastische medewerkers wordt het niks!”, aldus imagostyliste Nelleke Mulder. “Verkopers zijn het goud van de winkel. Niet alleen de kleding die wordt verkocht, maar de medewerkers zijn allesbepalend voor het imago van het bedrijf.” Oké. Maar wat is dat imago? En hoe kunnen die ‘gouden medewerkers’ hun gulle glimlach laten zien in lockdown-tijden? Nelleke geeft advies! 

Een opkikkertje in de lockdown met de tips van imagostyliste Nelleke Mulder

"Retailmedewerkers hebben een speciaal plekje in mijn hart!"
 

Retail-medewerkers zijn favoriet 

Empoweren. Dat is wat Nelleke doet, als we verhalen zoals deze mogen geloven. Een medewerker die zich zelfverzekerder voelt dan ooit en een klant in razend tempo tevredenstelt, vertelt dat ze dit aan Nelleke heeft te danken. Imagostyliste Nelleke mag dan wel burgemeesters, wethouders en succesvolle ondernemers bijstaan met adviezen over imago, etiquette, kleur en stijl; retail-medewerkers hebben een speciaal plekje in haar hart! “Weet je, vaak heeft deze doelgroep al een heleboel kennis in huis. Maar het komt niet altijd naar buiten. Ik wil iedereen in de winkel laten excelleren, met praktische instructies waar je écht iets aan hebt. Ik strooi graag met adviezen, ik ben een open boek!”  

Chapeau! 

Nelleke: “Het moet gezegd worden… Chapeau voor alle winkels! Echt, complimenten voor de manier hoe ze omgaan met de lockdown. Ik zie de meest vrolijke video’s verschijnen op Facebook, medewerkers die bestellingen thuisbrengen bij de klant… Mijn tip? Doe altijd een beetje extra. Toen ik nog schoonheidsspecialiste was en een afspraak voor 60 minuten inboekte, telde ik daar altijd een kwartiertje bij op.” 

Verkering zoeken 

Een stapje extra, dus. Maar hoe doe je dat in lockdown? Nelleke: “Zorg dat je ‘verkering’ blijft zoeken met de klant. Dat je je interesse laat blijken. Een compliment is nog altijd een geweldig aanknopingspunt om iets extra’s te geven. Als je bijvoorbeeld die nieuwe jas bij een klant langsbrengt, kijk dan ook oprecht mee in de spiegel. Staat die kleur goed? Past de jas bij haar persoonlijkheid? Geef een compliment, maar dan wel oprecht, en specifiek. Dus zeg niet: ‘Wat staat dat colbert u goed!’, maar benoem waaróm: ‘Het accentueert uw taille heel mooi!’” 

Social media

Nog een tip van Nelleke nu de winkels nog gesloten zijn: “Sprokkel lekker veel volgers bij elkaar op social media. Je zult zien, de winkels die nu werken aan hun imago, zijn de winkels waar we straks weer vol blijdschap gaan shoppen!” 

E-learnings 

Nelleke: “Een crisis is het perfecte moment om te investeren in jezelf. Tijd om een expert te worden! Dat kan met een cursus klantgerichtheid, een opleiding tot personal shopper, wat dan ook.” Het liefst geeft Nelleke fysieke trainingen, met kleine groepjes van ongeveer vijf man. Maar op dit moment bieden de e-learnings die ze in samenwerking met Wise-opleiders heeft gemaakt uitkomst. 

Inspiratie: 17 video’s van Nelleke

Even een extra tip van Nelleke: “Wil je iemand adviseren over een wit overhemd, of witte blouse? Let dan op de kleur van het oogwit. Dit is namelijk de ideale kleur wit, bij iedereen.”
Wil jij meer van dit soort praktische tips van Nelleke Mulder? Hoe je advies geeft op anderhalve meter bijvoorbeeld? Speciaal voor Werk in de Winkel maakte Nelleke 17(!) korte, super inspirerende video’s waarin ze haar gouden tips deelt. Bekijk ze op het Youtubekanaal van Werk in de Winkel.

Meer weten?

Wist je dat je in coronatijd alsnog aan je carrière kunt werken? En wat kun je eigenlijk doen om de winkel zichtbaar te houden op het internet? Kijk voor tips op de corona-pagina.

Meer info