10/02/2019 | Leestijd 4 minuten

Ethiek en esthetiek gaan samen!

De bewondering voor de mode-industrie is groot. Al jaren. Maar in het huidige tijdperk van maatschappelijke verantwoordelijkheid komt deze glorieuze wereld onder vuur te liggen. In de spotlight staan: arbeidsomstandigheden, grondstoffen, energieverbruik en andere globale thema’s. Hoe kunnen we onszelf in rap tempo wat bijscholen over duurzame fashion? Werk in de Winkel maakt je wegwijs met onderstaande informatie.

Ethiek en esthetiek gaan samen!

Stimulerend leesvoer

Leuk, dat shirtje met flamingoprint en feestelijke pailletten. Maar wist je dat er in een item met pailletten vaak veel uren kinderarbeid verscholen zitten? We zullen je niet om de oren slaan met horrorverhalen, want het is veel zinvoller om op een positieve manier te onderzoeken hoe we met kleine beslissingen grote impact kunnen maken. Een duurzamere levensstijl wordt vergemakkelijkt met de tips uit het boek Dit is een Goede Gids van Marieke Eyskoot. Een handig naslagwerk, inclusief goede adresjes, webshops en tips voor een betere, luxere en eerlijkere kledingkast. Nog meer literatuurtips zijn: Slow Fasion: Aesthetics meets Ethics van Safia Minney en Paradigm Shift in Fashion van Hasmik Matevosyan.

Televisie: Fabrieken in Myanmar

Ook onderuitgezakt op de bank kunnen we genoeg kennis opdoen. Zie bijvoorbeeld het televisieprogramma Genaaid. Hiervoor reisde presentatrice/actrice Jennifer Hoffman met enkele fashionista’s naar de kledingfabrieken in Myanmar, waar veel goedkope Nederlandse kleding vandaan komt. Jennifer gaf hierover te kennen: “Wat ik daar met eigen ogen heb gezien, heeft me diep geraakt. Textielarbeiders worden er dagelijks blootgesteld aan schadelijke chemicaliën, wat hun levensverwachting aanzienlijk verlaagt. Het is echt troep.” Ook het RTL-programma Doe Maar Duurzaam leert de kijker een progressievere kijk te hebben op onze wereld.

Goede docu’s

Duurzame fashion is natuurlijk een vruchtbaar onderwerp voor scherpzinnige documentaires. Zie bijvoorbeeld The Positive Chain of Change waarin Chanel Trapman vier jaar stad en land is afgereisd om Nederlandse modeontwerpers te interviewen die pionieren op het gebied van duurzame mode. Zij maakte tevens de documentaire The True Cost, over de nadelen die kleven aan massaconsumptie. Over haar ontdekkingstocht langs de donkere kanten van de kledingindustrie vertelt zij: “Ik voelde me verloren, maar tegelijkertijd ook geïnspireerd om hier iets aan te doen en niet te wachten op een positieve verandering”.

Info op Werk in de Winkel

Uiteraard besteden we ook op de website van Werk in de Winkel de nodige aandacht aan fair fashion. Zie bijvoorbeeld deze gratis driedelige webinar over maatschappelijk verantwoord ondernemen en de veranderingen binnen de retail. Daarnaast zijn er ook meerdere artikelen verschenen op de website van Werk in de Winkel met betrekking tot dit onderwerp. Zie bijvoorbeeld de blog van Edwin Belt over de Storytelling Awards van modeagentuur Goodbrandz genaamd Duurzaam Wint!, of dit artikel waarin het toenemende bewustzijn bij de aanschaf van kleding aan bod komt. Wist je bijvoorbeeld dat 30% van de kledingkopers denkt met zijn aankopen aanbieders te kunnen bewegen een duurzamer product te kunnen afleveren?