Fleur (32): “Als Monica Geuze op Instagram een leuk rokje met panterprint showt, moet je gelijk schakelen".
Franken Kleding, gevestigd in Bergeijk, is sinds de komst van corona zeer actief op social media. Eén van de ‘masterbrains’ hierachter is medewerkster Fleur Antonis (32). “Er gaat zeker een aantal uur per dag aan tijd in zitten, maar ik ben ervan overtuigd dat je anders de boot mist.”
Een aantal vragen aan Fleur:
Wat is jouw takenpakket bij Franken Mode?
“Ik ben verantwoordelijk voor de inkoop van het ‘jonge gedeelte’. Met andere woorden: de kleding voor de jongere doelgroep. Daarnaast houd ik me bezig met de visual merchandise en een groot deel van mijn tijd gaat naar social media. Ik werk nu vier jaar bij Franken Kleding en kan hier echt mijn creativiteit kwijt
Er is echt een verschuiving gaande van de webshops naar de socials
Hoe ben je bij Franken Kleding terechtgekomen?
“School is nooit echt mijn ding geweest. Na de mavo ben ik in de horeca beland en op een gegeven moment ben ik bij Shoeby gaan werken. Door te lezen, zien en doen heb ik heel veel geleerd. Franken Kleding trok mij vanwege de kans op meer doorgroeimogelijkheden. Ik zit hier helemaal op mijn plek en mag ook verschillende cursussen volgen, zoals de cursus ‘Adverteren op Facebook’.”
Waar haal jij je energie uit?
“Vooral uit de diversiteit die mijn baan me biedt. Elke dag is anders en het werken met mensen bevalt me goed. Ik moet er niet aan denken om de hele dag achter een laptop te zitten. Regelmatig krijg ik de vraag of mijn werk niet saai is. Nou, verre van dat! Ik heb me hier nog geen minuut verveeld.”
Waar ben je goed in?
“Heel lastig om daar over jezelf iets over te zeggen, maar ik denk dat ik snel zaken zie en oppak. Denk aan trends. Het gaat tegenwoordig allemaal supersnel. Trends gaan niet meer mee met de seizoenen, maar veranderen met de week. Als Monica Geuze op Instagram een leuk rokje met panterprint showt, moet je gelijk schakelen.”
Wat is de kracht van social media?
“Met social media kun je mensen inspireren, zodat zij de winkel weer eens een bezoekje brengen. Er is echt een verschuiving gaande van de webshops naar de socials. Wij doen het meeste op Instagram, maar ook op Facebook. Daarnaast zijn we steeds actiever op TikTok. Dit begon als grapje, maar met wat hulp van de jonge meiden in ons team posten we nu bijvoorbeeld ook dansjes.”
Hoe zorg jij voor extra service?
“Dat doen we met het hele team. Het begint al met het aanbieden van een kopje koffie. Verder hebben we een coupeuse in dienst, die er voor kan zorgen dat een broek de volgende dag al kan zijn ingekort en ook niet onbelangrijk: snel reageren op dm’s! Bovendien is eerlijk zijn ook heel belangrijk, hierdoor verkoop je uiteindelijk meer.”
Toekomst?
“Ik hoop hier nog heel veel jaren te mogen werken en ben vooral heel nieuwsgierig hoe de functie van social media zich gaat ontwikkelen. Ik verwacht dat het het belangrijkste platform gaat worden. Shoppen op Instagram is het eerste wat eraan zit te komen denk ik.”
Meer weten?
Wil je ook weten hoe je social media kunt toepassen in de winkel? Doe dan een van de online trainingen van e-Academy. Het aanbod is speciaal afgestemd op de retail. Wat dacht je bijvoorbeeld van een cursus over de customer journey? Of de zichtbaarheid van je winkel in Google? Klik hier voor meer informatie. Voor leden van brancheorganisatie INretail zijn de e-learning gratis.