08/01/2024 | Leestijd 5 minuten

Gouden inkoop- en verkooptips! “Less is more. Quiet luxury wordt de trend in 2024”

Er zijn grote veranderingen gaande in de retail. Hoe kunnen we een positieve draai geven aan het ‘consuminderen’? Door minder kledingstukken aan te bieden met een hogere kwaliteit. “De quiet luxury-trend is niet meer weg te denken! Less is more.” Strategic designmanager Anet van Haaster geeft ons een paar gouden tips voor de trends van 2024!

Gouden inkoop- en verkooptips! “Less is more. Quiet luxury wordt de trend in 2024”

We vragen Anet naar de huidige ontwikkelingen in de retail. Anet: “Consumenten ervaren polarisatie in de maatschappij, ze horen over crisissen en gebeurtenissen in de wereld. We kunnen niet ontkennen dat het winkelbezoek iets is teruggedrongen. De tweedehands markt is enorm gegroeid ten koste van het middensegment. Mensen besparen steeds meer op spullen. Toch kunnen winkels de trend om te consuminderen juist naar hun hand zetten. We kopen dan wel minder, maar met een hoger bedrag. Kwaliteit boven kwantiteit.”

Quiet luxury

“In verband tot die veranderingen zien we in 2024 vooral de ‘quiet luxury’ mode, oftewel stille luxe. Een rustige stijl met luxe, eenvoudige stukken die veel langer meegaan, zonder protserige logo’s of dessins die zich moeilijk laten combineren. Op TikTok gaan er veel video’s rond met tips over hoe je de chique old money-stijl kunt hanteren, die we ook in de populaire dramaserie ‘Succession’ hebben gezien.”

succesion season 1

Inkopers: houd het rustig

“Hoe kun je als winkel inspelen deze trends? Tip voor de inkoop: koop minder opties, en houd het rustig. Breng kwalitatieve stukken naar de winkel die langer meegaan en de modetrends doorstaan. Natuurlijk kun je deze neutrale stijl afwisselen met kleur, maar let op dat je niet te veel kleuren toevoegt aan één wand. Dat geeft een ‘ouderwetse’ indruk. Probeer bij de inkoop zo veel mogelijk te zorgen dat de voorraad niet te veel oploopt in het seizoen: immers, mensen kopen minder stuks. Mochten bepaalde items goed lopen, dan kun je altijd nog voorraden bijkopen bij verschillende merken. Met deze inkoopstrategie loop je veel minder risico en stem je je bedrijfsvoering af op de wens van de klant.”

Verkopers: benadruk de langdurigheid

“Verkopers kunnen de voordelen van deze stijl laten zien. De klant zal veel minder uitgekeken raken op neutrale kledingstukken dan de eerdere extravagante fast fashion-artikelen. Elke goede kledingkast begint met een sterke basis van artikelen. Vraag een klant of die al een goed wit T-shirt of een zwarte pantalon in de kast heeft hangen die je overal mee kunt mixen en matchen. Voor klanten die dit saai vinden kun je uitleggen dat je deze premium stijl goed kunt combineren met kleur, design, en accessoires zoals sieraden en riemen.” 

Pop of color

“We zien in als modetrend een rustige basis met minder kleuren en dessins dan de afgelopen jaren. De meer unie modeartikelen zullen zorgvuldig op elkaar afgestemd moeten worden, met name in vorm: zorg voor duidelijke silhouetten. Immers, hoe minder afleiding er is door opvallende kleuren en dessins, des te meer komt het aan op een goede afstemming in vorm en ook kleur. Er is nog wel ruimte voor een pop of color, maar dan subtieler. Op het gebied van accessoires spelen we met kleine felgekleurde tasjes, XXL wollen sjaals, et cetera.”

Monochroom look

“Geheel in lijn met de quiet luxury-stijl is de monochroom look: denk aan outfits die compleet zwart, offwhite of grijs zijn. In het verkoopgesprek is het belangrijk dat je meteen weet welke dingen qua vorm en kleur bij elkaar passen zodat je een total look kunt verkopen.”

Matte stoffen

“Qua materiaalvernieuwingen zien we het komende jaar veel zachte, matte stoffen met structuur. De grote golf glanzende polyester is over haar hoogtepunt. Vormvernieuwingen zijn het belangrijkste ingrediënt voor dit seizoen. Dit kan opvallend, maar ook heel subtiel, door bijvoorbeeld een lengteverschil of een bredere schouder.”

Anet van Haaster runt samen met Aafje Denker Bureau Nijman & Van Haaster, dat merken, retailers, winkels én modeliefhebbers helpt om een strategie te bepalen.