HEMA-ondernemer Danielle Schouten: “Er valt altijd iets te leren.”
Een franchiseondernemer van HEMA die zich uitgebreid richt op de ontwikkeling van tientallen medewerkers, dat is wat de sector natuurlijk graag ziet. Speciaal voor de Week van de Loopbaan ging Werk in de Winkel in gesprek met Danielle Schouten. Samen met echtgenoot Rolf, is ze al 15 jaar verantwoordelijk voor HEMA Wijchen, twee keer uitgeroepen tot Beste HEMA Van Nederland en actief bezig met coaching. En hoe heeft zij de adviezen van loopbaanadviseur Marianne ervaren?
"Ik hanteer de ‘ANNA’-regel: Altijd Navragen, Nooit Aannemen."
Tweede generatie
De medewerkers zijn meegegroeid met twee generaties. Rolf’s ouders gingen ze namelijk al voor. “Sommigen werken er al 29 jaar!” Die waren ook ouder dan Danielle, toen zij vijftien jaar geleden als vijfentwintigjarige met Rolf het stokje overnam. “Dat was wel even spannend.” Vanaf het begin sprak Danielle niet graag over ‘personeel’, maar een team, waar zij onderdeel van uitmaakt. “Als ik het soms ‘achter de schermen’ te druk heb om in de winkel te staan, baal ik daarvan. Want ik vind het praatje met de klanten ook erg belangrijk en leuk.”
Open mind
Om de toekomstblik van haar medewerkers te stimuleren, houdt Danielle zelf jaarlijks ontwikkelingsgesprekken. “Sommige collega-ondernemers kijken weleens verbaasd op dat ik dat allemaal zelf doen. Maar ik vind het belangrijk om ‘kort op de man’ te zitten met je bedrijf.” Toch kon Danielle nog iets opsteken van het tweetal ontmoetingen met loopbaanadviseur Marianne, van loopbaanexpert James. “Daar ben ik met een ‘open mind’ ingestapt. Marianne heeft me echt een goede spiegel voorgehouden. Rolf en ik waren altijd al gefocust op de toekomst van medewerkers. Maar dankzij Marianne heb ik nog meer inzicht gekregen in het stukje bewustwording dat binnen het team gecreëerd kan worden met betrekking tot verschuivingen in de retail. Daar zijn wij zelf ook mee bezig. Winkels worden anders, en de enige manier hoe je werknemers daarin meegaan, is door ze niet ineens op stel en sprong met verandering te confronteren, maar ze stap voor stap te stimuleren om mee te groeien.”
Koopzondagen en zelfscankassa’s
Als voorbeeld van die bewustwording noemt Danielle de koopzondagen in Wijchen. Toen die werden geïntroduceerd, moesten vaste medewerkers ineens 6 tot 8 koopzondagen per jaar gaan draaien. Maar doordat ze al meerdere jaren waren geïnformeerd over de verschuivingen in winkelbeleving, kreeg ze hier eigenlijk alleen maar begrip voor. “Ik ben echt blij dat dat zo vloeiend is gegaan.” Danielle sluit zich dan ook aan bij Marianne’s visie over een laagdrempelige, duidelijke cultuur. “Kijk bijvoorbeeld naar de zelfscankassa’s die je nu steeds meer ziet. Als een medewerker zich enkel wil blijven toespitsen op kassaservice, wordt het voor hem of haar lastig in de toekomst. Dan speelt diegene zichzelf uit de markt, dat zou jammer zijn. Maar als hij of zij zich breder oriënteert, zijn inzetbaarheid vergroot, zijn er veel meer mogelijkheden. Denk aan de gordijnservice van HEMA, bijvoorbeeld. Er valt altijd iets te leren.” Dat geldt zowel voor medewerkers als ondernemers. Zo leerde Danielle van Marianne ook nog iets nieuws met ‘ANNA’-regel: Altijd Navragen, Nooit Aannemen. “Onbewust merk je namelijk dat je hier en daar soms nogal snel ergens vanuit gaat, zonder dat je dat zeker weet.”
Maak in het kader van de Week van de Loopbaan nu een GRATIS afspraak met de een loopbaancoach. Klik hier om een afspraak te maken! De actie loopt van 17 t/m 21 september 2018.
Bekijk hieronder het filmpje over Week van de Loopbaan.