Het dreamteam van de Rode Winkel
Ieder jaar worden de Dutch Retail Experience Awards uitgereikt, een landelijke prijs voor winkelconcepten. De winnaar van 2017 is De Rode Winkel uit Utrecht. Werk in de Winkel sprak met eigenaar Pauline Broekman over het succes van het familiebedrijf en de rol die de medewerkers daarbij spelen.
Het ondernemerschap heeft ze van huis uit meegekregen. Vanaf haar zestiende werkte Pauline in de zaak van haar ouders. Na haar studie aan de Artemis Styling Academie heeft ze het stokje van hen overgenomen en is ze nu directeur.
Je vindt het belangrijk dat personeel een hele brede kennis heeft. Hoe bereik je dat?
‘Goede kennis van het assortiment geeft een medewerker zelfvertrouwen in een verkoopgesprek. Onze ervaring is dat kennis eerder wordt opgenomen en gedeeld als medewerkers zich prettig voelen op hun werk en binnen het team. Ze nemen dan ook eerder eigen initiatief. We zorgen dat we zoveel mogelijk in teamverband werken en hebben een familiare omgang, waar mensen zich als snel prettig bij voelen. Het is ons doel om individuele kwaliteiten van mensen in te zetten daar waar ze goed in zijn.’
Hoe wordt iemand klaargestoomd voor het vak?
‘Iedere nieuwe medewerker wordt ingewerkt door een collega, een buddy met wat meer ervaring die je mee op sleeptouw neemt. Zo ben je zo snel mogelijk deel van het team. We gaan dan het hele assortiment langs en per merk wordt de jeans doorgenomen. De nieuwe collega moet vooral heel veel broeken zelf aanpassen. Dan leer je de pasvorm het beste kennen.’
En wat doen jullie verder op het gebied van trainingen?
‘Tijdens het seizoen komen vertegenwoordigers van onze merken langs voor een gespecialiseerde training. Daarnaast zijn er regelmatig trainingen en uitjes voor inspiratie en teambuilding.
De inspiratie die de inkopers opdoen tijdens inkoop wordt op ieder mogelijk moment met de medewerkers gedeeld via een app-groep waar ze foto’s en filmpjes plaatsen. En we praten heel veel met elkaar over jeans, nieuwe collecties en trends.’
Komen medewerkers ook zelf met ideeën?
‘Dat komt regelmatig voor. We hebben best een aantal parttimers in dienst die opleidingen volgen die relevant zijn voor de winkel, zoals TMO, AMFI, Nimeto. We stimuleren het dat deze kennis gedeeld wordt met collega’s. Zo hebben we onlangs een training over duurzaamheid gehad op initiatief van een part time kracht die hierop afgestudeerd is op AMFI.’
Wat zijn jouw drie belangrijkste tips voor een verkoper?
‘Eén: zorg altijd dat je mensen begroet bij binnenkomst. Een spontane open houding zodat de klant weet dat je er voor hem/haar bent. Twee: stel de juiste vragen, zodat je met relevante informatie komt. Drie: focus op een leuk verkoopgesprek waarin verkoop het resultaat is van een goed gevoel bij de klant.’
Tot slot: hoe zorg je dat je zelf bijblijft?
‘Ik volg de opleiding Masters in Retail, een opleiding die in samenwerking met Euretco en Nijerode tot stand gekomen is. Het leerdoel van de opleiding is anders denken, anders doen. Ondernemers zijn vaak bezig met brandjes blussen zonder de oorzaak van een probleem aan te pakken. Met deze opleiding leren we anders te denken en te kijken naar continuïteit voor de lange termijn.’