Hoe verschilt de Amerikaanse verkoopstijl van de Noord-Europese?

Het kan gebeuren, dat je als klant over het hoofd wordt gezien. Echt gastvrij is het niet, merkte verkooptraining Patricia van Amelsvoort toen zij op reis was. Doe haar maar een warm onthaal!

Hoe verschilt de Amerikaanse verkoopstijl van de Noord-Europese?

Door Patricia van Amelsvoort

De Amerikaanse verkoopstijl

Laatst was ik voor een korte vakantie in Noorwegen. Een fantastisch land! De natuur is overweldigend, de mensen vriendelijk en het noorderlicht een onvergetelijke ervaring. Dat elk land zijn eigen gebruiken en gewoontes heeft, merkten we toen we in een restaurant wat wilden eten. Hoewel er volop dames en heren rondliepen om de tafels af te ruimen en lege glazen weg te halen, lukte het ons niet om bij één van hen een bestelling te plaatsen. Wat bleek? Als je wat wilt bestellen, moet je zelf naar de bar.

Ik dacht: wat gek dat ze dat hier zo doen. Hoezo word ik als klant niet op mijn wenken bediend? Hoewel we zolang mochten blijven zitten als we wilden en niemand ons de deur uitkeek, voelden we ons niet heel erg welkom.

In Amerika zie je het tegenovergestelde. Daar raken je billen de stoel nog maar nauwelijks of er staat al een breed glimlachende dame aan je tafel: “Hi, my name is Francis and I’ll be your host for the evening. Lovely to have you here! Can I get you anything to drink?” Dat overdreven enthousiasme voelt voor ons, nuchtere Nederlanders, misschien wat plastic aan. Maar je wordt wél gastvrij onthaald.

Qua verkoopstijl neigen we in Nederland meer naar de Noorse manier. Ook wij zijn vaak bang om té opdringerig te zijn naar klanten toe. Dus stappen we niet automatisch op klanten af om te vragen of we iets voor hen kunnen betekenen. Jammer, want voor klanten voelt die aandacht niet opdringerig, maar juist heel gastvrij. Je komt immers je hulp aanbieden en laat merken dat je het fijn vindt dat die klant vandaag jouw winkel is binnengestapt. Kunnen we toch nog wat leren van die Amerikanen…


Patricia van Amelsvoort stond jarenlang zelf op de winkelvloer. Haar ervaring bundelde ze in Verkoopkracht: haar bedrijf geeft verkooptrainingen, speciaal voor de woonbranche. In haar blogs deelt ze haar beste verkooptips met jou.