11/09/2015 | Leestijd 2 minuten

Hoe blij en betrokken ben jij?

Gebruik jij bij de verkoop je talenten goed? Bespeur je bij klanten een vorm van waardering? Werkt jouw plezier aanstekelijk? Kan jij mensen raken? Zijn jullie soulmates, verbonden op speciale waarden? Komen ze speciaal voor jou terug? Kan je dat voelen? Wauw, jij maakt klanten super blij.

Hoe blij en betrokken ben jij?

Door: Harry Bijl

Gebruik je talent

Snap jij hun wensen? Doe je er wat mee? Jij bent de belangrijkste schakel. Jij kan de verkoop maken of breken. Vertrouwen ze je. Gunnen ze je de deal? Ben je connected? Het draait altijd om jou pakkende verhalen: ‘Breng je het leuk en ben je geloofwaardig?’

Verhalen moeten relevant zijn, eerlijk en recht uit je hart komen. Het moet jouw beleving zijn die je met de klant wilt delen. Jouw vakmanschap en timing zijn cruciaal. Klanten voelen het of je het inspireren en helpen leuk vindt. ‘You happy, they happy.’ Als je merkbaar betrokken bent, echt kan levelen met je klanten, dan krijgt je verkoopverhaal vleugels.

Kan jij een goed gesprek voeren? Wat als het gaat over de buurt? Wat is de trending topic in de media? Hoe goed ken je je klanten persoonlijk? Welke bijzonder dingen kan je vertellen over de winkel, de collecties of je collega’s? Hoe dodelijk is het, als je verkoopgesprek verstikt, omdat je niet goed kan praten met je klanten. Shit als je geen verhaal hebt.

Meer verkopen lukt alleen als je: 1- tijd neemt voor je klanten, 2- samen boeiende verhalen kan delen en 3- jij merken tot leven kan brengen en 4- last but not least klanten naar tevredenheid helpt. Verkopen is betrokken zijn en blij worden van klanten blijer maken. Ik wens je blije verkopen.


Harry Bijl is innovatie- en inspiratieman bij Inretail. Hij is altijd op zoek naar inspiratie en manieren om dit te delen. 'Let's rebel, share vibes & create the future', is zijn motto.