06/12/2018 | Leestijd 2 minuten

Hoe herken je een klant met dementie?

We worden steeds ouder. Dat is natuurlijk goed nieuws. Maar een ernstige bijkomendheid daarvan, is dat dementie ook nadrukkelijker aanwezig is. Dat is niet alleen een lastige en moeilijke situatie voor de betrokkenen. Maar daarnaast is het ook voor onwetende omstanders iets om alert op te zijn. Dus ook voor jou, als winkelmedewerker. Hoe herken je een klant die eventueel kampt met alzheimer, parkinson of een andere vorm van dementie? En hoe ga je daar het beste mee om? 

Hoe herken je een klant met dementie?

Dementie bij klanten

1 op de 5 mensen krijgt in zekere mate te maken met dementie. Bij vrouwen is dat zelfs 1 op 3! Gezien deze feiten, is het niet zo verwonderlijk dat winkels ook steeds meer dementerenden over de vloer krijgen. Wel zo belangrijk dus dat daar zo tactvol en vriendelijk mogeiljk op ingespeeld wordt. 

'Samen dementievriendelijk' is een initiatief van Alzheimer Nederland, PGGM en het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Dit collectief heeft een gratis online training ontwikkeld waarbij je de signalen van dementie bij klanten kunt herkennen. Hierdoor krijgen winkelmedewerkers het vertrouwen om mensen met dementie te benaderen en de dienstverlening te verbeteren. De training duurt enkel een kwartier. Maar mits winkeliers ook graag een intensievere training willen krijgen, zijn er ook trainingen van 2 uur op locatie beschikbaar.
 
Inmiddels hebben verschillende bedrijven zich al bij het initiatief aangesloten. Denk aan supermarktketen Albert Heijn en KPN. Maar daarnaast zijn er ook veel kleinere bedrijven die zich hieronder scharen. Van bakkers tot wijkapotheken. 

De winkel is een stukje van een samenleving. Dus doe ook mee, door van de winkel waar jij werkt een dementievriendelijke omgeving te maken! Klik hier voor meer informatie over de training van Samen dementievriendelijk en hier voor de gratis online training.