Influencers zwaaien de scepter
In het NRC verscheen onlangs een interessant artikel over ‘influencers’. Ofwel, de social media-tijgers met een groot online bereik. Hoe machtig zijn die trendy types met hun bruisende plaatjes? Zeer machtig, zo blijkt. Want influencers bepalen zelfs het modebeeld.
Een nieuwe elite
We duiken even twaalf jaar terug in de tijd. Het is 2006, het tijdperk van The Devil Wears Prada. De elite in de modewereld bestaat uit hoofdredacteuren van vooraanstaande bladen als Vogue en Harper’s Bazaar. Modeshows zijn het podium van de designers en gelden als het moment supreme voor de aankomende trends. Alle toonaangevende redacteuren zitten als ware royalty’s front row, zij hebben de macht om als ‘modebijbel’ de trends aan het brede publiek te presenteren.
Maar toen kwam daar…
Maar met de komst van de smartphone in 2007 en kreeg ons digitale leven een boost. Ineens kon iedereen overal mooie modeplaatjes schieten. Liefst originele street styles die gespot werden op straat. De economische crisis, die in 2008 begon, had grote impact op de markt van uitgeverijen en bladen. Terwijl het bereik van de bladen steeds verder af nam, werden we het afgelopen decennium verrast met en nieuw fenomeen, de ‘influencer’. Eerst nog in de vorm van een blogger met een website, nu als een dynamische online ondernemer die gesponsorde plaatjes post.
Influencers zijn de mannequins van 2019. En social media de catwalk. Als we Yara Michels op Instagram door een wereldstad zien dartelen in die ene plissérok, worden we automatisch beïnvloed in onze keuze. En daarom is een post van Claartje Rose die vorkjes prikt in een trendy restaurant dus meer dan een semi-spontaan kiekje. Het is gewoon good business…
Lees ook het artikel van NRC over influencers als modebepalers. In het artikel worden belangrijke invloeden van influencers op een rijtje gezet.