Jammer, maar waar: de vraag naar tweedehands kleding is gedaald
Tweedehands kleding. Duurzaam, betaalbaar: dat zit wel goed, zou je denken. De afgelopen jaren klinken de groene initiatieven je om de oren. ‘Pre-loved’ items lijken populair en geliefd. Maar toch gaat het wereldwijd niet goed met deze markt. De verkoopprijzen van tweedehands kleding zijn in de eerste helft van 2024 met meer dan 30 procent gedaald. Wat gaat er mis?
1 miljard kledingstukken per jaar
In Nederland worden jaarlijks ongeveer een miljard kledingstukken op de markt gebracht. Van deze kledingstukken wordt naar schatting 55% weer afgedankt. Dit komt neer op ongeveer 550 miljoen kledingstukken per jaar die worden weggegooid. Het meeste komt terecht in het buitenland.
‘Ultrafast’ fashion
De oorlog in Rusland en Oekraïne lijkt een boosdoener voor de tweedehands kledingmarkt. Maar er is een tweede ontwikkeling gaande. De ‘ultrafast fashion’ markt is in rap tempo gestegen. Het gaat hier om producten van Chinese webshops zoals Shein en Temu, die nog sneller dan ‘fast fashion’ geproduceerd worden en vaak een zeer korte levensduur hebben. Vooral in de lagelonenlanden van Afrika blijken de lage prijzen van deze webshops een grote aantrekkingsfactor te zijn. Partijen die voorheen tweedehands kleding inkochten, weten nu de gigantische online markt van China te vinden. Met andere woorden: de tweedehands spullen moeten nu ineens concurreren met ‘nieuwe’ spullen van zeer lage kwaliteit.
Problemen voor sorteercentra
De tweedehands kleding stapelt zich momenteel op in de sorteercentrums. Als de vraag een dalende lijn laat zien, zullen deze items noodgedwongen moeten worden verbrand. Dit staat nog los van de nadelige effecten die ultrafast fashion heeft op mens, milieu en dier, ten opzichte van de tweedehands kledingmarkt.
Het volledige artikel ‘Niemand zit nog te wachten op tweedehands textiel uit Nederland’ vind je in het NRC.
Meer weten?
Op de website van Next Fashion Retail kun je meer te weten komen over duurzame mode. Je vindt er praktische tools voor om het aanbod van duurzame mode beter te verkopen. Zo kun je bijvoorbeeld vragen vanuit de klant ook beter beantwoorden.