“Je moet investeren om te kunnen groeien”
Sheila Alihusain (60) is sinds 1994 werkzaam als storemanager bij MS Mode. Zij heeft door de jaren heen aan het hoofd van verschillende MS-filialen gestaan. Inmiddels werkt zij alweer langere tijd in Zoetermeer en sinds april dit jaar heeft zij een tweede filiaal, in Naaldwijk. “Ik moet mijzelf blijven prikkelen.”
Hoe ben je bij MS Mode terechtgekomen?
“Ik ben begonnen in de horeca, maar de mode heeft mij altijd al getrokken. Een vriendin, destijds manager bij Foxy Fashion van C&A, zei: ‘kom toch de mode in!’. Toen ging ik overstag. Een arbeidsbureau kwam met MS Mode aan. Ik had daar een oubollig en tuttig gevoel bij, maar dat bleek onterecht. Ik had zulke leuke sollicitatiegesprekken dat er al snel een contract werd getekend.”
Waarom een tweede winkel?
“Ik ben een bezige bij en weet van mijzelf dat ik uitdagingen moet blijven houden. Ik moet er wel bij zeggen dat Naaldwijk niet mogelijk was geweest als alles in Zoetermeer niet op rolletjes had gelopen. Het team daar is echter een geoliede machine.”
Hoe belangrijk zijn opleidingen en trainingen?
“Ontzettend belangrijk! Zelf had ik van alles gedaan voordat ik bij MS kwamen werken; mavo, havo, een handelsklas, boekhouden, noem maar op. Vooral veel op administratief vlak. Ook heb ik managementtrainingen personeelsbeleid gevolgd en daarnaast kun je via MS diverse uitdagende (verkoopgerichte) trainingen volgen die erop gericht zijn jezelf te verbeteren en ontwikkelen. Je moet investeren om te kunnen groeien.”
Geldt dat ook voor de mensen waar je mee werkt in Zoetermeer en Naaldwijk?
“Absoluut, zij worden allemaal allround opgeleid. MS Mode biedt meer dan vijfhonderd cursussen aan. Op het gebied van mode, maar bijvoorbeeld ook op assertiviteitsvlak. Het mooie is dat je je mensen ziet groeien en zij doen het ook nog eens mét elkaar, die saamhorigheid is ook belangrijk.”
Wat maakt het werk zo leuk?
“Iedere dag is anders. Je bent continu bezig met het aantrekkelijk houden van de winkels, én de administratie niet te vergeten. Echter, de klant is het allerbelangrijkste. Tussen 12.00 en 16.00 uur is de piek qua drukte, dan zijn we hoofdzakelijk bezig met het adviseren van de klant.”
Hoe geef jij net even die extra aandacht aan de klant?
“Net zover gaan totdat de klant heeft waar zij naar op zoek is. Is iets er niet? Dan gaan we op zoek naar alternatieven of kijken we of we het ergens anders vandaan kunnen halen. Ik had gisteren een klant in Naaldwijk die kwam voor een broek die zij was vergeten. Uiteindelijk ging zij met acht kledingstukken de deur uit, omdat ik haar had geïnspireerd hoe alles gecombineerd kon worden. Dat zijn leuke momenten.”
Wanneer ben jij zelf tevreden?
“Een goede omzet is natuurlijk fijn, maar daar draait niet alles om. Als ik lekker heb gewerkt, en dan hoef ik niet eens alle doelen te hebben gehaald, is de dag voor mij geslaagd. Ik hoef zelf niet zo nodig meer trainingen te volgen. Ik sta er nog wel open voor hoor, maar ik focus me de komende tijd naast werk vooral ook op het schrijven van een boek. Voor wie denkt dat dit een boek is over mijn werk: ik zou eerlijk waar een heel boek kunnen schrijven over alle leuke dingen die ik de afgelopen jaren met klanten heb meegemaakt, maar het is/wordt een erotische roman.”