"Kan ik u helpen?", is dat de juiste vraag?
‘Kan ik u helpen?’ ‘Nee hoor, ik kijk alleen even rond.’ Hoe vaak zou deze minidialoog op de winkelvloer te horen zijn? Hou het maar eens bij, het zou zomaar tientallen keren per dag kunnen zijn.
Op zich is het natuurlijk geen enkel probleem als klanten rustig je collectie willen bewonderen. Maar hoe zorg je ervoor dat je op zeker moment toch met zo’n klant in gesprek komt, zodat je een goed advies kunt geven en uiteindelijk de koop kunt sluiten?
Halverwege de winkel opnieuw op de klant afstappen en het nog eens vragen, kan al snel opdringerig overkomen. De klant krijgt het idee dat je direct aanstuurt op een verkoop en dat voelt niet prettig. Helemaal niets doen is ook geen optie. Een verkoper die achter de toonbank blijft staan, achter een pc gaat zitten of – erger nog – de mobiel checkt, is niet goed benaderbaar. En die maakt ook niet de indruk dat hij begaan is met zijn klanten.
Wat jouw klant nodig heeft is een gesprekspartner op niveau. Hoe actiever je je op de winkelvloer beweegt, hoe meer de klant jou als adviseur met verstand van zaken zal zien. Verplaats wat producten, zet nieuwe spullen in het schap, loop op en neer. Je enthousiasme en betrokkenheid zijn precies wat de klant nodig heeft. En als je dan vraagt of je klant het kan vinden, hoor je vanzelf of de klant op zoek is naar een keuken of een vloerkleed. Deze klant wil zich graag laten helpen, door jou!
Patricia van Amelsvoort stond jarenlang zelf op de winkelvloer. Haar ervaring bundelde ze in Verkoopkracht: haar bedrijf geeft verkooptrainingen, speciaal voor de woonbranche. In haar blogs deelt ze haar beste verkooptips met jou.