Kan jij zonder goede samenwerkers?
Product prijsperceptie: Als het om het thema consumeren gaat, dan lijkt de markt zich op te splitsten in ‘duurzame kopers’, ‘maakt niet uit types’, ‘zij die alleen op voordeel tippelen’ en de groep waarvoor ‘kiezen, vanwege omstandigheden, geen optie is’.
Door: Harry Bijl
Je ziet dat de winkels, die het hart van de markt vormen, hun aanbod voor consumenten daarop aanpassen. Zo is er voor iedereen, in elke smaak- en productgroep, een match op basis van de prijsperceptie die consumenten hebben.
Zijn medewerkers duur?
In het verlengde van de prijsperceptie die consumenten hebben zou je denken dat retailers de medewerkers die ze aannemen navenant belonen. Je zou kunnen denken: hoe duurder het product, hoe beter de persoon wordt beloond, wat het dus duurder maakt als werkgever. Voor veel bedrijven werkt dit echter anders. Sommige mensen moeten fysiek heel hard werken en andere gebruiken meer hun hoofd. Je merkt dat steeds meer bedrijven en dus ook retailers vooral duurzamer denken en werken. Dit soort bedrijven beseffen zich heel goed dat het niet gaat om duur aan de kostenkant. Als je geen goed team hebt dan komt het je duur te staan.
Een andere mindset
Ondernemers moeten zich goed beseffen dat je zonder een betrokken en gedreven team niets maakt. Als er geen harmonie is tussen een goede beloning, persoonlijke ontwikkeling en het werkklimaat dan zal profijt behalen lastiger worden. Hoe je over dit thema denkt, praat en handelt zegt veel over je toekomst perspectief. Het is mooi om te zien dat steeds meer retailers functies een andere naam geven. Zij laten daarmee zien hoeveel waarde ze hechten aan de functie. Vanzelfsprekend hoort daar toekomst perspectief en een passende beloning bij. Je hebt geen medewerkers nodig maar, zoals vanHaren het noemt ‘Samenwerkers’. Ik denk dat de goede bedrijfsresultaten met name te danken zijn aan het feit dat vanHaren meerdere keren werd gekozen als beste werkgever. Kan jij zonder goede samenwerkers?
Harry Bijl is innovatie- en inspiratieman bij Inretail. Hij is altijd op zoek naar inspiratie en manieren om dit te delen. ‘Let’s rebel, share vibes & create the future’, is zijn motto.