Kledingverhuur: géén designergeld, maar wél een designerjurk
Kledingverhuur bestaat al heel lang. Denk aan gelegenheidskleding als smokings, avondjurken en verkleedkostuums. Modieuze kleding huren was echter altijd een uitdaging. De laatste jaren heeft dit fenomeen een vlucht genomen. De mogelijkheid tot huren maakt designermode volgens haar bereikbaar voor een brede doelgroep en draagt bij aan een beter milieu.
Modieuze kledingverhuur heeft een opmerkelijk snelle opmars gemaakt. Een grote inspiratiebron voor veel verhuurbedrijven is volgens Milou van Rossum Rent the Runway, dat in 2009 werd opgericht in de VS, schrijft zijn in haar artikel voor NRC. Het bedrijf had in 2016 al zes miljoen klanten. Het begon met gelegenheidskleding voor vrouwen, inmiddels is er onder meer ook werk- en vakantiekleding, kindermode, jeans van Levi’s en er zijn zelfs sieraden en accessoires.
Groeiende markt
Pionier in Nederland was LENA the fashion Library in Amsterdam, een initiatief dat acht jaar geleden is opgezet door Suzanne Smulders en de zussen Angela, Diana en Elisa Jansen. Zij richten zich vooral op vrouwenkleding voor dagelijks gebruik in een sobere, Scandinavische stijl en vintage mode. Sindsdien zijn er veel meer spelers op de markt verschenen, zoals Masterpiece, waar echte designerkleding gehuurd kan worden. Ook merken zelf hebben het huurmodel ontdekt. Zo schitterde Eloise van Oranje, de dochter van prins Constantijn en prinses Laurentien, vorig jaar op de red carpet van de Zapp Awards in een knalgele couturejurk van H&M. Impress more. Consume less, is het motto van H&M Rental. Hier boek je een persoonlijke afspraak met een H&M Rental-stylist, maakt een keuze en huurt het item voor vijf dagen of langer.
Ook luxe warenhuisketen de Bijenkorf is onlangs begonnen met een eigen verhuurservice via zijn filiaal in Rotterdam. Het warenhuis wil op deze manier verantwoordelijkheid nemen voor zijn bijdrage aan de mode-industrie zegt het warenhuis. De warenhuisketen wil ook de verspilling van kleding tegengaan. "We dragen slechts vijftig procent van de kleding die we in onze kast hebben hangen. En de kleding die we aandoen, dragen we ook nog eens schrikbarend weinig - een onderzoek uit 2015 zegt dat dit slechts zeven keer is", aldus Justin Pariag, Head of Sustainable Business bij de Bijenkorf.
Kwestie van tijd
De mode-industrie staat inmiddels te boek als zwaar vervuilden. Dat dwingt ons tot nadenken over duurzame productie en gebruik. Het huren van kleding wordt aangedragen als een oplossing. We zijn al een tijd gewend aan het delen van auto’s, muziek en huizen, nu lijkt de tijd rijp om ook garderobes te delen. Toen Rent the Runway startte, werd door sommige merken getwijfeld of ze zich hiermee niet in eigen handen sneden, maar huurklanten blijken vooral vrouwen te zijn die zich geen designerjurk kunnen veroorloven. Dankzij kledingverhuur kunnen zij nu toch een écht ontwerp dragen.’
Lees meer over het huren van kleding in het artikel hierover van het NRC Handelsblad, geschreven door Milou van Rossum, verschenen op 20 januari 2020.