12/05/2016 | Leestijd 2 minuten

Kringetje lopen of stoelendans?

Veranderen is niet altijd even eenvoudig. ‘You hate it or you love it’. Het klinkt zo logisch: ‘Je moet je aanpassen aan de klant’. Bestaat er dan zoiets als dé klant? Volgens mij is een gemiddelde klant half man half vrouw en een beetje 34 jaar, ja toch? Weet jij eigenlijk wie je klanten zijn? Nee? Dan wordt het heel lastig om je te verbeteren of je aan te passen.

Kringetje lopen of stoelendans?

Door: Harry Bijl

Je doelgroep bepalen

Een winkel starten of inkopen doen begint met de doelgroep (je potentiële klanten) te bepalen. Als je dat niet goed doet dan wordt het waarschijnlijk niets met de verkoop. Als je geen kennis van het klantgedrag hebt dan kan je moeilijk inspelen op hun wensen. Ik zou zeggen: ‘Start met het verzamelen van gegevens of koop interessante data in’. Je kan zelfs al eenvoudig starten met doelgroep bepaling door gebruik te maken van sites als Ken je klant in de mode of Ken je klant in wonen. Je kan ook gebruik maken van bedrijven als Motivaction of SmartAgent.

Inspelen op de klant

Vandaag zag ik een mooi voorbeeld. Een kleine keten van Kringloopwinkels verbeterde haar resultaat met 30% door doelgroep gerichter te gaan werken. Na een gedegen analyse van de potentiële klanten rond de verschillende winkels werden doelgroep profielen per winkel duidelijk. De marketing werd aangepast op die klantprofielen en bij de inkoop van de handel werden de doelgroepen van Motivaction leading. Ze laten nu zelfs de tweedehandsspullen bij binnenkomst sorteren op doelgroep profielen. De beschikbare meters in de winkel zijn toegekend op basis van de doelgroep verhoudingen. Folders worden alleen nog maar in de kansrijke doelgroep gebieden verspreid. Bij alle instore visual marketing wordt getoetst of het plaatje klopt bij de doelgroep.

Hoe lekker klinkt dat?

Door meer inzicht te krijgen in je kanten kan je voorkomen dat je speelbal wordt van je klanten. Door met alles wat je doet in te zetten op heldere klantprofielen  kan je gerichter werken en dus voorkomen dat je in een stoelendans terecht komt of in kringetjes blijft draaien.  


Harry Bijl is innovatie- en inspiratieman bij Inretail. Hij is altijd op zoek naar inspiratie en manieren om dit te delen. ‘Let’s rebel, share vibes & create the future’, is zijn motto.