Linda: “Ik voel me een vrije vogel bij Jones & Jones!”
Linda van der Wurf (50) hoort al jaren bij het meubilair van Jones & Jones. Ze ‘hopt’ op haar vijftigste met gemak tussen de dertien locaties van de herenmodewinkel. “Dat is leuk, want zo leer je telkens weer nieuwe collega’s en klanten kennen. En bovendien moet je schakelen tussen al die type winkels. Nieuwegein of Bodegraven zijn weer heel anders dan Leidsche Rijn, waar veel hippe twintigers en dertigers wonen. Daar moet je op inspelen.”
Hoe speel je daarop in?
“Als we inkopen doen, zorgen we ervoor dat er in Leidsche Rijn relatief meer overhemden liggen met een slankere pasvorm. Jonger, hè?”
Er is werkelijk niks mooiers dan de klant leuk aankleden.
Hoe is jouw carrière begonnen?
“Ik had een kantoorbaan, als telefoniste en receptioniste, maar dat vond ik niks. Daarna ben ik in een schoenenwinkel gaan werken – Dortmund Schoenen in Utrecht. Vanaf de dag dat ik daar begon, viel alles op z’n plek en wilde ik in een modewinkel werken.”
Wat vind je zo leuk aan de retail?
“Er is werkelijk niks mooiers dan de klant leuk aankleden. Mijn hart ligt bij mode. En geloof het of niet, een herenmodezaak spreekt me meer aan dan de damesmode. Dat komt doordat ik mannen over het algemeen gewoon iets makkelijker om de omgang vind, ze zijn sneller tevreden. Verkopen is één grote uitdaging. Als je dan óók nog eens in de juiste winkel staat – dat wil zeggen, waar de sfeer bij je past – dan voelt je werk als een totaalplaatje.”
Hoe zijn de klanten?
“Het is bijzonder om jarenlang, dag in dag uit, vaste klanten te ontvangen die komen voor een nieuwe outfit. Het geeft telkens weer een supergevoel als zij blij de winkel verlaten. Maar ook nieuwe klanten geven me energie.”
Hoe lang werk je nu bij Jones & Jones?
“Sinds 2012.”
Wat staat er op je visitekaartje?
“Ik heb geen functie, niet officieel. We zijn allemaal gelijk als winkelmedewerker, we krijgen evenveel verantwoordelijkheid. Ik voel me een vrije vogel. Er komt veel kijken bij deze baan, we regelen van alles zelf.”
Zoals?
“Denk bijvoorbeeld aan het contact onderhouden met leveranciers – een proces waar best wat organisatie en planning bij komt kijken. Het is typisch zo’n taak die mensen zich niet realiseren als ze horen dat je verkoper bent. We mogen trouwens voor een groot zelf bepalen hoe de winkel eruitziet.”
Hoe vind je het om samen te werken?
“Weet je wat ik fijn vind? In een leuke winkel, vul je elkaar aan als team. De ene persoon is beter in styling, de ander in klantcontact, de ander weer in orderverwerking – je speelt elkaar de bal toe. Maar ik probeer natuurlijk om overal goed in te zijn.”
Wat is jouw talent?
“Ik denk dat ik het beste ben in de communicatie met de klant. Ik kan bijvoorbeeld goed advies geven, vind ik zelf. En met alles wat ik doe, leg ik de lat heel hoog.”
Haal je die lat soms niet?
“Er zijn wel dingen die ik nog beter kan doen, bijvoorbeeld de etalage of de winkel inrichten.”
Wat doe je om jezelf te blijven ontwikkelen?
“Zo nu en dan krijgen we een training op de werkvloer, bijvoorbeeld over productkennis of verkoopskills. Ook komt de Detex-opleiding die ik ooit heb gevolgd, nog altijd handig van pas. Maar wat ik eigenlijk nog het meest leerzaam vind, is het bezoek aan modebeurzen. Telkens als we daar met de winkel heengaan, leer ik weer van alles over de nieuwste stoffen en trends.”
Waar ben je trots op?
“Op deze winkel. De formule, de sfeer, alles. We proberen een extra stapje te zetten. Zo brengen we bijvoorbeeld weleens een bezoekje aan een vaste klant die nieuwe kleding nodig heeft. Jawel, gewoon thuis, als die persoon bijvoorbeeld slecht ter been is.”