Loraine werkt bij parfumerie Douglas: ‘Een ‘place to buy’ moet een ‘place to be’ worden!”
Beauty. En ondernemerschap. Beide kunnen de wereld een stukje mooier maken. En dat is dan ook precies wat Loraine Bruinink (21) van plan is. De studente aan Hogeschool Saxion is beautyexpert/make-up artist bij parfumerie Douglas. “Ik voel me telkens weer vereerd als ik mag vertellen dat ik bij deze retail-organisatie werk!”
Schoonheidsspecialiste in de retail
Loraine is al van jongs af aan geïnteresseerd in de beautybranche en in ondernemerschap. Combineer die twee, en je krijgt de mbo-opleiding schoonheidsspecialiste, die ze drie jaar geleden succesvol heeft afgerond. “Ik leerde er ondernemen, maar wel specifiek binnen de beautybranche. Om mijn blik te verbreden, heb ik daarna gekozen voor een hbo-opleiding Ondernemerschap en Retail-management aan Hogeschool Saxion.”
Ik heb geleerd om de retail vanuit een helikopter-view bekijken.
Beauty op maat
Loraine: “Beauty draait om zo veel meer dan mooi zijn… Ik vind het heerlijk om dat plezier over te dragen op anderen. De kernwaarden van Douglas hebben me altijd aangesproken: van de manier hoe cadeaus worden ingepakt tot de servicegerichtheid en het oplossingsgericht, op maat meedenken… Daarom werk ik er al zes jaar met veel plezier – eerst als stagiair tijdens mijn opleiding schoonheidsspecialiste, een paar weken later als weekendhulp, daarna in de drukke kersperiode als hoofd-caissière en nu als beautyexpert/make-up artist.”
Beautyexpert/make-up artist
Loraine: “Ik vind het altijd belangrijk om te streven naar wat het beste is voor een klant, én het beste voor een onderneming. Het is ontzettend leuk om anderen hierin te inspireren. Hoe meer ervaring ik opdoe, des te meer ik mezelf ontwikkel.”
Helikopter-view
Loraine: “Vanuit mijn studie heb ik meegewerkt aan het onderzoeksproject ‘consument terug naar de aantrekkelijke fysieke winkel’. Met een groepje medestudenten ben ik met enquêtes de straat op gegaan in Enschede. Dankzij dit onderzoek heb ik de retail vanuit een helikopter-view kunnen bekijken. Zowel vanuit de kant van de retailer, de klant, als de overheid.”
Vergaderingen bijwonen
Na het onderzoek mocht Loraine met twee medestudenten zelfs de vergadering van de Retailagenda bijwonen – opgezet door het ministerie van Economische Zaken & Klimaat. “Het was ontzettend leerzaam en inspirerend om als student tussen ervaringsdeskundigen te zitten, men was erg geïnteresseerd en het voelt alsof we het begin van een beweging in gang hebben gezet.”
Shopper segmenten
Loraine: “Het onderzoek bracht voor mij heel helder in kaart dat mensen behoefte hebben aan een winkel en binnenstad als beleving. Een ‘place to buy’ moet een ‘place to be’ worden! En er is niet één type klant. Je hebt verschillende shopper-segmenten… Met bepaalde marketingstrategieën kun je die allemaal aanspreken.”
Comfortzone
Loraine: “Ik nodig klanten graag uit om iets nieuws te proberen. Consumenten blijven vaak een beetje ‘hangen’ bij bepaalde producten zonder bijvoorbeeld eens een andere foundation of parfum te ontdekken. De veelzijdigheid waarmee je als winkelmedewerker je expertise kunt laten zien, door oprechte interesse en het stellen van de juiste, klantgerichte vragen, kun je de klant uit de comfortzone halen. Dit is nog steeds - denk ik - het grootste voordeel ten opzichte van de webshops.”
De wereld mooier maken
Loraine: “Ik merk dat, als je enthousiast en leergierig bent, er veel kansen op je af komen. Vijf jaar geleden had ik nooit gedacht dat ik zou staan waar ik nu sta. Ik droom van een leidinggevende functie binnen een groot internationaal cosmeticabedrijf. Daarnaast lijkt het opzetten van een eigen uitzendbureau, gericht op de beauty of hospitalitybranche, mij heel bijzonder om zo de schakel te worden tussen bedrijven en werkzoekenden. Ik wil graag de wereld een stukje mooier maken.”