Maak je klanten in 5 stappen wegwijs in verantwoorde mode
Afgelopen week stond in het teken van Dutch Sustainable Fashion Week. Duurzame mode is in opmars en dat is een goede ontwikkeling. Maar lang niet elke consument weet wat duurzame mode precies is. In de winkel krijg je vast wel eens de vraag of en wanneer een artikel duurzaam is. Hoe gaat jullie winkel om met duurzaamheid? We zetten vijf stappen op een rij die jou helpen om jouw klant wegwijs te maken.
Vijf stappen om de klant wegwijs te maken
1. Leg uit wat duurzame mode is.
Verantwoorde mode gaat over hoe kleding wordt geproduceerd. Denk aan arbeidsomstandigheden, milieudruk en toepassing van bepaalde materialen. Een textielketen is een lange keten. Voordat het in de winkel belandt is een artikel al door vele handen gepasseerd. De meeste merken hebben de laatste jaren enorme stappen gemaakt in die schakel. Maar de rest van de keten kent ook risico’s. Daarom is het moeilijk voor merken om te claimen dat iets 100% duurzaam is. Maar ze kunnen wel aangeven hoe ze hun steentje bijdragen aan een betere keten en met wie zij samenwerken om deze te steunen. Dat is vaak terug te vinden op hun sites.
2. Laat klanten weten hoe ze in jullie winkel een duurzame keuze kunnen maken.
Misschien heeft jullie winkel wel een eigen merk met een duurzaamheidslabel? Of hebben jullie duurzame merken in de collectie? Laat je klanten zien welke artikelen verantwoord zijn en waarom. Communiceer ook online over de duurzaamheidsinspanningen die jullie winkel onderneemt. Zo maak je klanten ook online wegwijs en geef je ze een extra reden om bij jullie te shoppen.
3. Wees transparant over herkomst van een kledingstuk.
100% zekerheid over de herkomst van een kledingstuk blijft altijd lastig. Hebben jullie rechtstreeks contact met producenten van de kleding, dan weet je vaak al iets meer. Of zijn de merken die jouw winkel inkoopt lid van een initiatief dat zich inspant voor duurzame mode, zoals bijvoorbeeld de Fair Wear Foundation. Hebben materialen wellicht een duurzaam keurmerk, bijvoorbeeld Global Recycling Standard (GRS)? Wees hierover transparant richting de klant, dit wekt vertrouwen.
4. Hoe draagt een kledingstuk bij aan een duurzamere wereld?
Klanten kun tal van vragen hebben als het gaat om een duurzaam kledingstuk. Gaat het kledingstuk langer mee? Is het van goede kwaliteit? Is het multifunctioneel en meerdere seizoenen te stylen? Welke materialen zijn gebruikt is het gemaakt met respect voor mens, dier en milieu? Wat doet het label hiervoor? Je kunt je voorbereiden op deze vragen door bij de merken informatie in te winnen.
5. Hoe gaat een kledingstuk zo lang mogelijk mee?
Duurzame mode kan wel eens duurder zijn dan fast fashion. Dan is het wel zo fijn als een item lang meegaat. Geef je klanten deze tips voor extra lang draagplezier:
- Leg lavendel in je kleerkast, dat beschermt je kleding tegen motten.
- Was alleen als het nodig is en op zo’n laag mogelijke temperatuur. Jeans was je het beste binnenstebuiten.
- Kleur en kwaliteit blijven het mooist als je kleding niet in de droger stopt.
- Sluit alle ritsen, dit voorkomt gaten in kleding.
Is kleding te klein, oud of kapot? Help je klanten op weg naar een inleverpunt en geef tips in deze ‘afdankfase’.