MADE.com: kijken, kijken, online kopen
In hartje Amsterdam, op het Rokin, opende online interieurmerk Made.com onlangs haar nieuwe flagshipshowroom. Retaildier Harry Bijl ging meteen een kijkje nemen en is, hoe kan het ook anders, enthousiast over hoe slim internet wordt ingezet.
Door Harry Bijl
‘De winkelvloer is rijp voor meer MADE.com producten. Dat is denk ik wat de mensen achter MADE.com denken. Ik volg ze al een aantal jaren in Engeland en geniet van de manier waarop ze dingen aanpakken. Ik bedoel dan niet alleen de producten. Voor mij is het een van de pareltjes onder de aanbieders van woonproducten, omdat ze alles op een bijzondere wijze doen. Ze openden recent in Parijs en Amsterdam mooie showrooms.’
Wie is MADE.com?
‘Zoals ze het zelf kernachtig omschrijven: ‘Mooi design rechtstreeks van de designers’. In een korte tijd veroverden ze vele harten van designliefhebbers. Waar veel traditionele woonbedrijven internet niet zagen zitten, speelden zij juist in op de onlinemogelijkheden. Inmiddels zijn ze ook omzetmatig een belangrijke speler. Ik schrijf niet over bedrijven omdat ze groot zijn of veel omzetten, maar vooral omdat ze dingen onderscheidend aanpakken. Je kan jezelf laten inspireren door dit soort bedrijven. Boven alles moet je jezelf blijven en nooit iets klakkeloos willen kopiëren.’
Wat maakt ze bijzonder?
‘MADE.com is een groep designers die samenwerken en rechtstreeks aan consumenten verkopen. Ze brengen alles op een leuke en eigenzinnige manier. Ze gebruiken veel YouTube filmpjes om te inspireren. Je kan niet in winkels kopen. Ze hebben ter inspiratie showrooms waar je de producten kan ervaren, staaltjes kan pakken en de kleuren kan zien. Je kan ook extra informatie vragen aan de mensen die in de store werken. Als bezoeker van de winkel kan je een tablet uit een rek pakken. Met deze tablet krijg je toegang tot extra informatie.’
Techniek als hulpmiddel
‘Wat is er zo interessant aan de manier waarop MADE Internet inzet? Het slimme is dat je de tablet alleen maar boven een sticker, die aan het product hangt, hoeft te houden en dan verschijnt alles wat je zou willen weten. De producten hebben dus geen rommelige prijskaarten of standaardjes met informatie. De fans van MADE, die de webshop al kennen, komen dus gelijk in hun vertrouwende omgeving terecht. Er staan ook diverse kekke Apple computers om te gebruiken. Voor de adviseurs van MADE is zo meteen informatie beschikbaar over het shopgedrag. Zij weten precies welke spullen worden gescand en eventueel worden bewaard op de persoonlijke pagina. Dat is interessant want je weet dan exact wat bezoekers leuk vinden en hoe ze door de winkel lopen. Dat is dus leerzaam. Als je van je vak houdt dan is het leuk om af en te eens te gluren en kijken bij andere bedrijven. Ook, misschien wel juist, in andere branches. Hier mijn foto’s van de Showroom in Amsterdam, en je begrijpt wat ik bedoel.’
Harry Bijl is innovatie- en inspiratieman bij Inretail. Hij is altijd op zoek naar inspiratie en manieren om dit te delen. ‘Let’s rebel, share vibes & create the future’, is zijn motto.