Manon onder de vleugels van Blom Mode
Bij Blom Mode worden klanten in vier stijltypes verdeeld. Klassiek, casual, expressionistisch of romantisch. “Ik merk dat de klant daar heel blij van wordt! Want op die manier werk je als een trechter naar de ideale outfit”, aldus de onbevangen assistent storemanager Manon Struik (26).
Als tiener had Manon een weekendbaantje bij Upto Date – een label dat valt onder Blom Mode, een bedrijf dat meerdere winkels heeft. Daardoor heeft ze ervaring kunnen opdoen in meerdere zaken. Ze is nu een gevierde stijladviseuse en assistent storemanager bij Blom Mode en Sandwich Fashion in Sneek.
“Mijn advies? ‘Gewoon doen!’ Gooi jezelf in het diepe.”
“De winkel voelt als mijn eigen huis en de klant als mijn visite”, vertelt Manon. “Visite hoor je bovendien te verwennen. Dus het is hier een zoete inval rondom de koffietafel. Er zitten ook altijd mannen terwijl de vrouwen aan het passen zijn… Weet je wat er laatst gebeurde? Ik kwam op werk, en hoorde dat een klant die ik had geadviseerd, mij had gemist. Ze had een heel oud rokje in haar kast liggen en gecombineerd met een nieuwe trui van Blom. Die outfit wilde ze graag aan mij laten zien. Dat soort momenten voelen voor mij hartverwarmend.”
Snuffelen aan studies
Hoe het allemaal begon? Manon: “Ik heb aan veel verschillende studies ‘gesnuffeld’, en er uiteindelijk twee afgerond - interieuradviseur en marketing & communicatie. Door al die verschillende opleidingen ben ik wijzer geworden in wat ik het allerliefste doe. Werken in een winkel! Een prachtig vak, dat ik dagelijks uitoefen met heel veel liefde. De taken zijn enorm divers en geven me uitdaging op veel vlakken.”
Onbevangen
Als 26-jarige assistent storemanager moet je collega’s van verschillende leeftijden aansturen – van jong tot oud. “Dat leeftijdsverschil vond ik in het begin best spannend, ja”, vertelt Manon. “Maar ik leer net zo goed van hen als zij van mij. Ik vind alles leuk. En juist door dat enthousiasme en mijn onbevangenheid, wil ik soms alles doen. Het liefst tegelijkertijd. Dan ben ik weer veel te snel met de kassa in de weer en herinneren zij me dat ik wat meer rust moet bewaren. Die haast van mij, daar kunnen we altijd wel om lachen.”
CUBE-cursus
“Op een dag werd ik gebeld door Kim, onze regiomanager, met de vraag of ik de Cursus Klantspecialist bij opleidingsinstituut CUBE wilde doen. Nou, graag! Ik sta altijd open voor nieuwe ervaringen. Door die cursus begrijp ik niet alleen beter hoe ik de klant moet benaderen, maar ook mijn collega’s.”
Diepe
“We zijn bij Blom niet bang om iemand in het diepe te gooien. Alleen op die manier kun je elkaars talenten ontdekken en zo goed mogelijk benutten. Wanneer iemand iets compleet nieuws moet leren, zeg ik dan ook steevast: ‘Gewoon doen!’ Probeer iets. En je komt er vanzelf wel achter of het werkt.”
Meer weten?
Wil je meer weten over de Cursus Klantspecialist bij opleidingsinstituut CUBE? Klik dan op meer info of bekijk de cursus op deze website bij opleidingen.