02/07/2019 | Leestijd 4 minuten

Marc werkt in de grootste modewinkel van Nederland

Hoe vind je dat ene spijkerjasje op 15.000 vierkante meter? Het was voor Marc Raaijmakers (27) nog best een uitdaging om wegwijs te worden bij Van Tilburg in Nistelrode, ofwel de grootste modewinkel van Nederland. Maar inmiddels wil hij niet anders. “Een kleinere winkel? Nee dank u!”

Marc werkt in de grootste modewinkel van Nederland

"Van een training op z'n tijd kun je niet dommer worden, toch?"

Man van de mode

Marc: “Ik houd er best van om er netjes uit te zien. Sportschool, mooie kleding… Dat soort dingen.” Met die passies lagen er voor Marc twee mogelijke mbo-trajecten in het verschiet: sport of retail. Het werd dat laatste. Hij werkte een tijdje bij V&D en kwam ruim drie jaar geleden bij VanTilburg terecht als modeadviseur.

Speurtocht

Aanvankelijk moest Marc wel even wennen aan de grootte van Van Tilburg. “Stond ik daar weer, met de mond vol tanden, omdat een klant mij vroeg waar hij een bepaalde broek kon vinden. Op een gegeven moment deed ik daar gewoon maar humoristisch over. Zo van: ‘Weet u meneer, het is hier net een soort overdekte stad. Maar we maken er gewoon een speurtocht van!’”

Veel beleving

Marc staat met zo’n veertig personeelsleden op de winkelvloer. “Best wel wat ja, haha… Maar we kennen elkaars sterke kanten. Er gebeurt hier altijd wat, en dat vind ik fijn. Soms is er zo veel beleving, dan vliegt de tijd voorbij. Mooi toch? Dan is mijn dag echt geslaagd. Ik zou ook niet meer in een kleine winkel willen staan. Als ik door de stad loop, en ik zie in een boetiekje één of twee mensen tegelijkertijd werken, spreekt dat me totaal niet aan.”

Ontbijt met Koopzondag

“Door een hechte band te bouwen, ga je automatisch ook harder werken, want dan is de spirit goed”, vertelt Marc. “Daarom hebben we hier iedere Koopzondag een groot ontbijt met alle medewerkers, waarbij de eigenaar Peter van Tilburg altijd even een praatje houdt. Erg gezellig!”

Hostmanship

Hoe bevalt Marc zijn huidige functie als assistent-floor manager? “Goed! Dat warme familiegevoel dat ik hier ervaar, probeer ik ook over te dragen op de klant. Er komt een stuk ‘hostmanship’ bij kijken waar ik nog wel meer van wil leren. Net als leiderschap, dat vind ik ook heel interessant. Ik haal energie uit zowel het aansturen als het ontvangen van mensen.”

Cursus

“Van een training kun je niet dommer worden, toch?”, vertelt Marc. Hij is dan ook blij met alle bijscholing bij Van Tilburg. Van afspeldcursus, tot externe personal shopping-workshops, hostmanship-trainingen… “Met de traineeship ‘De Klantspecialist’ van CUBE heb ik geleerd om sterker te worden qua inlevingsvermogen. Veel winkelmedewerkers laten een klant eerst zien wat ze zelf mooi vinden, in plaats van te vragen waar het artikel precies voor nodig is. Of ze gebruiken standaard openingszinnen zoals: ‘Kan ik u helpen?’, terwijl het beter is om iets te zeggen zoals: ‘Wat fijn dat u er bent, wat mogen we voor u doen?’ Een subtiel maar belangrijk verschil.”

Ook interesse in een traineeship of opleiding? Kijk dan een bij het overzicht op de Werk in de Winkel. Meer informatie over CUBE en de ‘De Klantspecialist’ vind je hier.