Marnix (23): “Dit is meer een hobby dan een baan. Ik ben verliefd op maatwerk.”
De sfeer bij Mull Mode voelt een beetje alsof je in de ‘roaring twenties’ bent beland: omdat bij deze modewinkel de mooiste maatwerk kostuums over de toonbank vliegen, én omdat eigenaar Marco van Hall vindt dat kleding kopen een feestje moet zijn, of je nou een winterjas zoekt of een knalroze smoking. De 23-jarige medewerker Marnix was ooit een trouwe klant van de Castricumse winkel, totdat eigenaar Marco hem scoutte als toptalent.
Een aantal vragen aan Marnix
Wie ben je?
“Marnix de Rijke, 23 jaar.”
Als je de juiste vragen stelt, hoef je verder alleen nog maar een beetje vriendelijk te zijn, dan is de cirkel rond!
Hoe ben je bij Mull Mode terechtgekomen?
“Drie jaar geleden was ik zoekende over wat ik wilde gaan doen. Ik deed eindexamen havo, maar ik vond school helemaal niet leuk. Wat ik wel leuk vond, was kleding. Ik houd van stijl. Bij Mull Mode winkelde ik al graag. Marco van Hall, de eigenaar, kreeg in de smiezen dat ik ‘feeling’ had met mooie Italiaanse kledingmerken. Hij vroeg me of ik interesse had om hier te werken, dat was vanaf de eerste dag een hele goede match.”
Wat vind je zo leuk aan de retail?
“De ondernemende kant van dit vak spreekt mij aan. Zo mag ik mij al een beetje met de inkoop bemoeien, en leer ik steeds beter hoe je een budget samenstelt. Maar los daarvan, praat ik hier de hele dag over dingen die ik mooi vind... Ik ben verliefd geworden op maatwerk, dus ik ben blij dat Mull Mode daar zo veel mee doet. Dit werk is voor mij meer een hobby dan een baan.”
Vanwaar die liefde voor maatwerk?
“Je werkt met de meest luxe stoffen van de wereld, van Italiaanse merken zoals Paul & Shark en Loro Piana… Het zijn merken met een verhaal. De klant komt naar jou toe voor een doel, zoals een speciale gelegenheid. Dat proces vind ik een uitdaging.”
Wanneer is jouw dag geslaagd?
“Als je iemand zó goed laat voelen over zijn outfit, dat het alle verwachtingen te boven gaat. Dus dat hij nooit had bedacht om zó goed voor de dag te kunnen komen.”
Waar ligt jouw talent?
“Ik maak heel makkelijk een connectie met de klant. Zo goed, dat ik het verkopen een beetje op de tweede plaats zet. Ik houd ervan om de sfeer zo laagdrempelig mogelijk te maken.”
Shop till you drop? Of kun je de collectie weerstaan?
“Als je de hele dag tussen de mooie jasjes staat, is de verleidelijk inderdaad nogal groot… Dus ik koop hier meer kleding dan goed voor mij is, haha.”
Hoe blijf jij bij in je vak?
“Ik houd graag de luxe labels en kleermakers uit Italië in de gaten. Dat doe ik ook uit privéinteresse, want ik heb gewoon een passie voor goed vakmanschap. Met hippe influencers op social media heb ik niet zo veel – ik ben niet zo gevoelig voor modegrillen die over een half jaar weer compleet anders zijn. Ik houd meer van een tijdloze kledingkast.”
Gouden verkooptip?
“Heel cliché misschien, maar volgens mij stelt een goede verkoper de juiste vragen. Van nature ben ik eerder geneigd om heel veel te gaan vertellen, maar ik leer nu ook steeds beter om te luisteren. Een klant die op zoek is naar een pak, heeft daar altijd een andere reden voor – van zakelijk tot feestelijk. Als je een paar goede vragen stelt, hoef je alleen nog maar een beetje vriendelijk te zijn, dan is het cirkeltje helemaal rond.”
Veelgestelde vragen
Voor het werken in een kledingwinkel is in principe geen opleiding vereist. Wel vragen veel werkgevers een afgeronde opleiding verkoper detailhandel (niveau 2).
Het salaris in een kledingwinkel is afhankelijk van de loonschaal waarin je valt. Je werkt volgens de CAO retail & non food. Met onze CAO tool kun je precies opzoeken wat een eerlijk salaris voor jouw leeftijd en ervaring is.
Meer weten?
Wil jij ook een goed verkoper in de mode worden? Kijk dan eens op de site bij Retailopleidingen, daar staat een overzicht van trainingen, cursussen en workshop speciaal voor de verkoopmedewerkers.