Mee met Marie Gon naar de woonbeurs in Milaan
Wat had designhappening Milaan dit jaar aan (woon)trends te bieden? Marie-Gon is dé businesscoach voor interieurontwerpers, en vanuit haar vak als ontwerper, bezoekt zij ieder jaar de Salone de Mobile, en alles wat daaromheen aan presentaties is. Voor het eerst sinds covid waren de events in de stad weer op volle sterkte. Het bruiste aan alle kanten, en er was heel veel nieuws te zien.
Welke trends vielen jou het meeste op?
“Er is (gelukkig) veel kleur, maar als tegenhanger zag ik grijs en zwart ook weer erg aanwezig. De laatste jaren zijn de warme neutrale tinten sterk naar boven gekomen, maar de zwarten, witten en grijzen zijn ook weer in opmars. Nog een trend die opviel, was dat inspiratie werd gehaald uit dingen die kapot zijn. Er werd volop gespeeld met scherven en brokstukken. Dat lijkt heel vervreemdend, maar het is letterlijk wat we nu om ons heen zien in de wereld, waar ook veel kapotgaat, door oorlogen of door klimaatverandering. Ontwerpers zien hierin nieuwe manieren om hun meubels te ontwerpen.”
En wat nog meer?
“Er werd heel veel gewerkt natuursteen in alle kleuren en vormen. Bron van Inspiratie zijn de draperieën die de Romeinen in de oudheid droegen, maar dan vertaald in een hard materiaal. Een vaas van klei lijkt zo wel vloeibaar.
Ook opvallend waren de vele spiegelende oppervlakken, verwerkt in producten, bijvoorbeeld als tafelblad. Er werd druk geëxperimenteerd met reflectie. Keramiek was ook een grote held. Overal komen tegels terug, in de mooiste kleurcombinaties. Dus niet alleen in badkamers en keukens, maar echt door het hele huis.”
Heb je een persoonlijke favoriet als het om materialen en vormen gaat?
“Ik heb een grote liefde voor textiel. Ik vond het vlechtwerk enorm in het oog springen, in allerlei variaties. Je zag niet alleen gevlochten manden en accessoires, maar hele banken van repen fluweel gevlochten. Heel bijzonder en vernieuwend.”
Van welke presentaties was je het meest van onder de indruk?
“Met stip op één staat de ‘acrylcc skyline’ van Jacopo Foggini. Die vond ik het allermooist en indrukwekkendst. Deze kleurrijke panelen zijn heel speels aan elkaar gekoppeld, en als je er langs loopt, vermengen de kleuren. Dat was magisch. Je bleef eromheen lopen, en steeds zag je weer andere kleurcombinaties.
Grote merken maken vaak een statement in Milaan. Sanitair gigant Grohe deed dat met een indrukwekkende installatie: een enorm met water gevuld bassin, in het midden van de patio van een oude palazzo. Met blauwe verlichting en spiegelblokken werd het nog imposanter. Je kon er echt een hele tijd naar kijken, juist omdat het zo imponerend was. Grohe legde niet de focus op hun eigen producten, maar op water, dat maakte deze presentatie ijzersterk.”
Milaan is ook de plek waar bijzondere ideeën ontstaan
“Je ziet dat merken die ogenschijnlijk niets met elkaar gemeen hebben, toch gaan samenwerken. Daar komen de prachtigste presentaties uit. Het modemerk Marni bundelde de krachten met serviezenmerk Serax, met een sprookjesachtige gedekte tafel als resultaat, waarbij alles tot in de puntjes was uitgedacht en uitgewerkt. De prints op de borden liepen door op het papieren tafelkleed. Palen waren weggewerkt in papier, waar weer de mooiste bloemen in werden verwerkt. Ik had het geluk om er heel vroeg te zijn, zodat ik mooie plaats kon maken zonder drommen mensen!”
Wat maakt het zo interessant om naar beurzen te gaan/naar Milaan te gaan?
“Het is belangrijk om te zien wat er gebeurt op interieurgebied, zeker als je in de woonbranche werkt. Trends volgen elkaar snel op. Je hoeft niet alles mooi te vinden, toe te passen of te volgen, maar het is goed om te weten wat er speelt, wat voor vernieuwende meubels, maar ook kleuren en materialen er zijn, en hoe je die kunt verwerken in je adviezen naar klanten. Het is altijd inspirerend. Maar kijk voor inspiratie ook naar fashion, food, de straat, wat gebeurt daar? Buiten je eigen branche barst het ook van de ideeën!”