Meer geluk of succes als je mooi bent?
Ik was vroeger best jaloers op de hunks in mijn klas. Zij hadden verkering met de knapste, leukste of mooiste meisjes. Mooi zijn stond symbool voor het hebben van succes. Nu, heel veel jaren later, weet ik wel beter. Het gras bij de buren lijkt soms misschien wel groener, maar het uiterlijk zegt niets over je geluk of succes.
Door Harry Bijl
In de lifestyle branches lijkt het ook allemaal te gaan om mooi, mooier mooist. We praten alleen maar over mooie spullen, mooie modellen, mooi design en mooie winkels. What the fuck is ‘mooi’? Dit is een mooi liedje, voor de ene aangenaam en voor de andere is het niets. Mooi gaat toch niet alleen om de buitenkant? We zijn er mooi klaar mee als we steeds maar mooi zeggen en niet eens weten wat we bedoelen. ‘Dat is mooie vrouw of mooie winkel’, dan bedoelen we waarschijnlijk: ‘Dat vind ik aangenaam om naar te kijken.’
Geluk en succes zit tussen onze oren en meet je niet af aan het mooi zijn. Behalve hele mooie modellen zoals deze, moet je naast mooi zijn ook andere gaven hebben om succesvol te worden. Ergens aangenaam naar kijken dat is leuk. Maar geluk of succes?, dat zit vooral in hele andere dingen. Wat vind jij?
Als we het hebben over mooie winkels dan hoop ik dat we bedoelen ‘geweldige’ winkels. Het zou mooi zijn als we dan uitleggen wat we er zo geweldig aan vinden. Mooie winkels zijn leuk maar dat zegt niets of ze succesvol zijn of hun klanten gelukkig maken. Als ik aan geweldige winkels denk dan zijn ze ergens heel goed in. Waar ik dan aan denk? ‘De mensen in de winkel bouwen een feestje voor hun klanten.’ ‘De inkopers hebben hele bijzondere spullen ingekocht.’ ‘De service die ze bieden is van het ‘wauw’ kaliber.’ Of de eigenaar is een virtuoos als het gaat om de mix geld verdienen en klanten blij maken.’ Een mooie winkel is leuk maar de schoonheid geluk of succes zit toch in andere dingen….
Veel succes met het ontdekken van je eigen schoonheid.
Harry Bijl is innovatie- en inspiratieman bij Inretail. Hij is altijd op zoek naar inspiratie en manieren om dit te delen. ‘Let’s rebel, share vibes & create the future’, is zijn motto