Met deze vier stappen maak je van winkelen op afspraak een succes
Er lijkt licht aan het eind van de tunnel! Het ziet er naar uit dat per 21 april een versoepeling komt met de openingen van terrassen en winkels. Tot die tijd mogen niet-essentiële winkels hun klanten laten winkelen op afspraak. Dat is bij lange na niet voor iedereen een uitkomst, maar als je het doet, doe het dan goed. Met deze vier tips van INretail helpen we je op weg.
Coronamaatregelen kunnen van de ene dag op de andere veranderen. Kijk altijd voor het laatste coronanieuws en actuele maatregelen voor de detailhandel op de coronanieuwspagina van Werk in de winkel en op de site van de Rijksoverheid.
Stap 1
Nodig je (vaste) klanten persoonlijk uit. Een handgeschreven kaartje, een belletje, een WhatsApp (met video van jezelf); ga zo maar door. Laat je klanten weten dat je ze gemist hebt en dat je ze graag weer in de winkel ziet. Vergeet niet aan te geven dat een winkelafspraak vrijblijvend is en er geen koopverplichting is. Voor het inplannen kan je gebruik maken van de handige tool van onlineafspraken.nl. Klanten kunnen daar zelf aangeven in welk tijdslot ze komen winkelen.
Stap 2
Online intakes. Winkelen op afspraak betekent dat je veel tijd en aandacht aan één klant kunt besteden en dat je die klant dus extra goed kunt helpen. Maar het betekent ook minder klanten helpen op een dag in vergelijking met als je wel geheel geopend bent. Om efficiënt met de waardevolle tijd om te gaan kun je korte (online) intakes plannen met je klanten. Zo kun je op basis van die input al een kleine voorselectie doen in je collectie. Ook voelt iemand zich dan extra speciaal; er staat/hangt al allemaal moois klaar als de klant bij je binnen stapt. Voor de (online) intakes kun je natuurlijk ook je team goed inzetten.
Stap 3
Feestje voor de klant. Maak er wat moois van. Na weken rust is het een feestje dat er, ondanks alle beperkingen, toch weer mensen in je winkel mogen komen. Geef de klant dat gevoel ook mee; ook zij zijn toe aan weer iets leuks.
Stap 4
Creëer kleine geluksmomentjes. Zorg ervoor dat je een glimlach op het gezicht van je klant tovert. Niet alleen tijdens de afspraak, maar zeker ook daarna. Verpak de gekochte items als cadeautje. Doe er een leuk (handgeschreven) kaartje bij. En verstop een kleine verrassing in de tas als bedankje.
Meer weten?
Wil je meer tips over hoe je winkelen op afspraak in goede banen kunt leiden? Ga dan naar de SOS-pagina van INretail.