21/01/2022 | Leestijd 4 minuten

Mieke (Berden Wonen & Slapen): “Ik zie mezelf als de schakel tussen online en de winkel!”

Ga maar gewoon aan de slag!”, zo werd Mieke Smits (28) ongeveer aangenomen als social media marketeer bij Berden Wonen. Het bedrijf had nog geen vaste structuur met nieuwe marketingmethodes zoals social media. Dus aan Mieke de schone taak om nieuwsbrieven en marketingcampagnes op te zetten voor Facebook, Instagram en LinkedIn… 

Mieke (Berden Wonen & Slapen): “Ik zie mezelf als de schakel tussen online en de winkel!”

Een aantal vragen aan Mieke:

Hoelang werk je al bij Berden Wonen?

“In maart drie jaar!” 

Wat staat er op je visitekaartje? 

“Ik ben social media marketeer bij Berden Wonen & Slapen in Venlo. Ik regel dus de online content voor de website, social media en nieuwsbrief.” 

Wat vind jij leuk aan jouw baan? 

“Dat ik me tussen de twee werelden bevind. De online omgeving en de winkels van Berden Wonen & Slapen. Ik zie mezelf als een schakel tussen die twee werelden. De verkoopmedewerkers in de winkel vertellen mij weer wat ze voor mooie ideeën hebben om online te plaatsen, enzovoorts.” 

Opleiding? 

“Ik heb de studie CIOS Sport en Beweging gedaan in Venlo en Sittard. Die heb ik ook afgerond. Maar ik zag mezelf om de één of andere reden niet in de sportwereld werken. Toen ben ik Communicatie gaan studeren aan de HAN in Nijmegen. Daarna ging ik maar gewoon solliciteren, en kwam deze baan op m’n pad.”  

Houd je van interieur? 

“Vroeger niet per sé, maar ik ben het vakmanschap van deze woonwinkel enorm gaan waarderen. Ook nu ik mijn eigen appartementje heb, wordt het alleen maar leuker! Designmeubelen hebben vaak een verhaal... Ik wil dat verhaal graag overbrengen via social media, zodat volgers ook weten met welke passie en materialen een bank wordt gemaakt, bijvoorbeeld.”  

Hoe ziet jouw werkweek eruit? 

“Op maandag bepaal ik wat ik die week ga inplannen op social media en kan het photoshoppen en het zoeken naar leuke afbeeldingen beginnen... Verder ben ik verantwoordelijk voor de nieuwsbrieven en houd ik de verschillende Berden-websites en Pinterest-pagina bij. Soms bezoek ik de winkel van Berden, om leuke Instagram-stories te maken, bijvoorbeeld. En intussen organiseren we hier het hele jaar leuke, inspirerende social mediacampagnes.”  

Social mediacampagnes? 

“We hebben telkens weer een ander thema. In het voorjaar was het ‘Geef Kleur aan je Interieur’, in november de ‘Lumineuze Keuze’ voor verlichting, en in oktober onze slaapcampagne, ‘Wat voor Slaper Ben Jij?’. Ik geniet wel van die acties, want ze brengen structuur in het kalenderjaar.” 

Wanneer is jouw dag geslaagd? 

“Als alles er prachtig uitziet op de Berden website en social mediakanalen, ik complimenten ontvang van de klanten over leuke berichtjes en afbeeldingen, de nieuwsbrieven de deur uit zijn… Als ik het gevoel heb dat alles gewoon is gelukt, eigenlijk! Natuurlijk gaan er altijd wel kleine dingetjes mis, maar het vinden van een oplossing is alleen maar een leuke uitdaging.”

Droom voor de toekomst? 

“Ik zou het heel mooi vinden om de naamsbekendheid van Berden nog meer te vergroten. Verder lijkt het me ook te gek als een bericht van mij een keer ‘viral’ zou gaan, dat het extreem veel wordt gedeeld…”

Meer weten?

Wil jij je digitale skills verbeteren en handig worden op social media? De e-Academy biedt medewerkers en ondernemers in de retail diverse gratis e-learnings, zoals de e-learning 'omnichannel' en de e-learning 'social media' en 'online sturen op meer winkelbezoek'. Zo leer je handige trucs om je winkel ook online onder de aandacht te brengen.

Meer info